Funnels, best thing since sliced bread!

Voorbeeld van een conversie funnel

 

Ok, niet echt. Funnels zijn nog veel beter. Deze blogpost geeft je 5 redenen waarom funnels een must have zijn voor je dashboards en reports.

 

Meer data = minder overzicht

Het verzamelen van data wordt met de dag makkelijker. Met minder geld, mankracht en kennis zijn we instaat om grote bergen aan data te verzamelen. Data tools worden steeds krachtiger en kunnen complexere vraagstukken aan. Een groot geschenk voor iedereen die werkt aan digitale proposities. Enige keerzijde is dat het steeds lastiger wordt om data te begrijpen. Doordat het lastiger wordt om data te begrijpen, schieten we te snel de diepte in, besteden we te veel tijd aan funfacts en worden de verkeerde vragen gesteld.

Gelukkig kunnen funnels ons wel helpen om data begrijpbaar te maken. Hier zijn vijf redenen waarom funnels een must zijn bij het analyseren van data.

 

Funnels geven context

Het woord funnel staat voor trechter. Net als bij een trechter zitten er knelpunten die een snelle doorstroom voorkomen. Door je prestaties via een funnel te visualiseren, kan je de grootste knelpunt in een oogomslag ontdekken. De knelpunten uit een funnel kan je dan verder onderzoeken, zodat je erachter kan komen waarom er bezoekers afvallen. Zo voorkom je met een simpele funnel dat je gelijk de diepte induikt, zonder de context eerst goed te begrijpen van het grotere geheel.

 

Funnels zijn veelzijdig

Je kunt funnels toepassen op letterlijk alle digitale proposities van webshops en websites tot campagnes en SaaS tools. Door slimme segmenten te maken kan ook een groot deel van je KPI’s verwerken in je funnel. Laten we een webshop als voorbeeld nemen. Er komen 100 bezoekers op je webshop, 70 bekijken een product page, 10 bezoekers voegen een product toe aan hun winkelwagentje en 5 kopen daadwerkelijk een product. Voor het totaal aantal bezoekers hoef je geen segment te maken. Voor bezoekers die een productpagina bezoeken kan je een segment maken. Voor de bezoekers die een product aan hun winkelwagentje toevoegen kan je een segment aan maken en voor de bezoekers die een product kopen kan je een segment maken. Moeilijker is het niet! Zorg ervoor dat je het aantal bezoekers of het aantal sessies aanhoud als eenheid voor je gehele funnel. Zo voorkom je dat je appels met peren vergelijkt.

Deze data uit de funnels kan je aanvullen met KPI’s die niet gevisualiseerd kunnen worden via een funnel, zoals ratings, omzet en de gemiddelde sessie-duur. Let wel op dat je alleen essentiële KPI’s toevoegt aan je dashboard. Als je teveel KPI’s hebt, maak dan een overzichtelijke rapportage die je funnel/dashboard ondersteund. Niet iedereen hoeft de uitgebreide rapportages te zien, wel moet iedereen de funnel in de gaten blijven houden om het grotere geheel te begrijpen.

 

Funnels zijn makkelijk te maken

Niet voor niets worden funnels verwerkt in analytics tools zoals Adobe Analytics en Google Analytics en communicatie tools zoals PowerPoint, Keynote en Google Sheets. Jouw belangrijkste taak is het kiezen van de juiste KPI’s voor jouw funnel en het maken van de juiste segmenten. Je tools doen de rest!

 

Plaatjes zijn beter dan cijfers

Mensen nemen visuele content sneller op dan tekst en cijfers. Door je KPI’s uit te beelden in een funnel, komen jouw prestaties eerder over bij je stakeholders. Aan het einde van een lange werkdag vol met meetings, presentaties en projecten is het te begrijpen dat stakeholders het fijner vinden om niet een lijst met cijfers en tabellen door te moeten nemen.

 

Iedereen denkt in funnels

Analisten en business managers zijn het gewend om funnels te gebruiken. Stiekem gebruiken creatives, strategen en developers ook funnels in de vorm van customer journeys. Het allermooiste is natuurlijk als funnels een letterlijke vertaling zijn van de customer journeys en er geen onderscheid meer in gemaakt wordt. Zo kunnen we de customer journey als vertrekpunt toetsen met behulp van data en de journey aanpassen als er enige bottlenecks in blijken te zitten. Kan het nog praktischer?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.