Van Business objectives naar targets in 5 stappen

Business Objectives en Goals
Business Objectives en Goals

Als je het succes van je digitale product niet duidelijk definieert, zal het hoogstwaarschijnlijk nooit een succes worden. Digitale producten kunnen binnen een mum van tijd aangepast en verbeterd worden. Als je digitale product slecht presteert wil je het direct weten, zodat je kan bijsturen. Deze blogpost legt je in vijf stappen uit hoe je je business objectives en goals kan uitwerken tot meetbare KPI’s en targets.

 

Business objectives en goals zijn je rationele en meetbare doelen die je op een kort tot middellang termijn wilt behalen. Je drijfveren (zoals je BHAG of missie/visie) zijn je doelen die je wilt behalen over 10 tot 20 jaar. Hierdoor dienen je drijfveren als het ultieme doel voor je organisatie en zorgen voor je dagelijkse motivatie. Je business objectives en goals zijn haalbare doelen die je helpen om je lange termijn doel te behalen.

 

Wat zijn business objectives en goals?

Voordat we in het diepe duiken is het belangrijk dat je het verschil tussen business objectives en goals weet. De onderste twee paragrafen geven de definities weer van business objectives en goals.

 

Wat zijn Business objectives (doelstellingen)?

Je bouwt een digitaal product (zoals een website, webshop, app) natuurlijk niet zonder reden. Je business objective legt uit waarom je een digitaal product wilt maken en de waarde die het op gaat leveren. Formuleer je business objectives smart, zodat je precies weet wanneer je ze hebt bereikt. Elk digitaal product heeft één of meerdere business objectives en wil je behalen binnen 6 maanden tot 3 jaar.

 

Wat zijn goals (doelen)?

Je goals zijn gedetailleerde doelen die essentieel zijn voor het behalen van je business objectives. Waar je business objectives zich eenzijdig kunnen op de business value die je wilt opbouwen, beschrijven goals de prestaties door je gehele funnel heen. Door het behalen van je goals, behaal je uiteindelijk je business objective. Zo kan een goal bijvoorbeeld zijn om een conversion rate van 5% te hebben om uiteindelijk je business objective van 200K omzet te kunnen bereiken.

 

Van business objectives tot targets in vijf stappen

Digital Marketing Evangelist Avinash Kaushik geeft in zijn blogpost een duidelijk measurement model weer om zijn doelstellingen meetbaar te maken. Dit measurement model is als basis gebruikt om de onderstaande vijf stappen te creëren.

 

Stap 1: Stel je business objectives op

Je begint bij het vaststellen van je business objectives. Je werkt dagelijks met je team aan een website, webshop, tool of app om business en customer value te creëren. De business en customer value die je wilt creëren leg je vast in je business objectives. Geef duidelijk aan welke waarde je dankzij je digitale product wilt creëren. Werk je business objectives zo concreet mogelijk uit door ze smart te formuleren.

 

Stap 2: Verdeel je customer journey in 3 tot 6 stappen

Binnen je digitale product kan je duizenden KPI’s meten. Hierdoor focus je je al snel alleen op de KPI’s die direct verbonden zijn aan je business objective. Bij een webshop is het bijvoorbeeld belangrijk dat je niet alleen goals opstelt rondom de conversie van je webshop. Het kan zijn dat je conversion rate hoog is, maar je niet genoeg traffic genereert om te converteren. Als je traffic niet als goal meeneemt, is de kans groot dat je niet op tijd bijstuurt om je uiteindelijke doelstelling te behalen.

Door de customer journey in kaart te brengen van je digitale product, zorg je ervoor dat je een compleet overzicht creëert van je digitale product. In mijn voorgaande blogpost lees je alles over customer journeys en hoe je ze zelf kunt maken.

Splits je customer journey op in drie tot zes stappen na het opzetten van je customer journey. Geef elke fase in je customer journey een duidelijke naam. Maak gebruik van de algemene namen Awareness, Engagement en Conversie als je het lastig vindt om je customer journey op te splitsen. Hoe relevanter de stappen uit je customer journey zijn, hoe beter je de goals kan uitwerken voor je digitale product.

 

Stap 3: Leg je goals vast

Nadat je de customer journey stappen hebt gedefinieerd, kan je duidelijke goals opstellen per stap. Wat zijn de goals die je tijdens elke stap moet behalen om je uiteindelijke business objectives te behalen? Idealiter leg je per customer journey één hoofddoel vast.

 

Stap 4: Leg je KPI’s vast

Digitale producten hebben digitale KPI’s nodig. Denk maar aan een conversion rate, het aantal unique visitors of de retention rate. Hierdoor kan je makkelijker werken met industry benchmarks, analytics tools en begrijpen andere digital professionals je ook sneller. Leg de belangrijkste KPI’s vast van elk doel. Deze KPI’s kan je later verwerken in je dashboards en reports.

 

Stap 5: Leg je Targets vast

Nadat je de KPI’s hebt vastgesteld van je goals kan je de targets uitwerken. Je targets geven het streefgetal aan van je KPI’s. Als je conversion rate als KPI hebt, kan je bijvoorbeeld een target vaststellen van 2%. Targets baseer je allereerst op je business objectives en goals. Je business objectives en goals geven aan wat je targets zouden moeten zijn om genoeg business en customer value op te kunnen leveren. Vervolgens kijk je naar industry benchmarks, naar de prestaties van afgelopen jaar en van vergelijkbare digitale producten waar je ervaring mee hebt. Het is belangrijk dat je targets vastlegt die realistisch zijn, maar nog steeds genoeg business value kunnen genereren.

 

Conclusie

Je business objectives uitwerken tot duidelijke goals, KPI’s en targets is essentieel voor elk digitaal product om te kunnen slagen. Daarom is het belangrijk om voor elk digitaal product genoeg tijd te investeren in het meetbaar maken van je doelstellingen. Deze blogpost helpt je hierbij door je vijf simpele stappen te geven om je doelstellingen meetbaar te maken.

Hierdoor begrijpt je hele team hoe je digitale product ervoor staat en kan het direct ingrijpen indien je van je koers afwijkt. Iedereen begrijpt en leest je dashboards en reports op dezelfde wijze en je hoeft elkaar minder uit te leggen wat belangrijk is. Je targets geven namelijk direct aan welke onderdelen uit je customer journey aandacht nodig hebben.

 

Credits foto

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.