One Metric That Matters – Lessons Learned van het boek Lean Analytics

Lean Analytics is een must read voor iedereen die (data driven) keuzes moet maken om proposities succesvol te maken. Alistair Croll en Benjamin Yoskovitz hebben een boek geschreven vol hands-on learnings die je morgen gelijk kan implementeren. Deze blogpost haalt de term One Metric That Matters als learning naar voren.

 

Lean Analytics is een must read

het boek Lean Startup heeft sinds haar uitgave in 2011 de startup wereld compleet veranderd. Het boek Lean Analytics is een boek uit dezelfde lean movement en zeker een must read om het meeste uit data gedreven startups te halen. Eén van de hands-on learnings die ik uit het boek heb gehaald en wil delen is de OMTM wat staat voor One Metric That Matters.

 

Dashboards zijn tegenstrijdig

Bij het maken, verbeteren en onderhouden van digitale touchpoints willen we zo goed mogelijk de prestaties in de gaten houden. Met behulp van dashboards kunnen we de laatste prestaties op elk moment inzien.

 

De kunst van dashboards is om de meest belangrijke en urgente informatie te bieden op een zo overzichtelijk mogelijke wijze. Deze twee tegenstrijdige verwachtingen maakt het vaak een uitdagende klus om het perfecte dashboard te maken van het moment. Dashboards worden vaak zo relevant mogelijk gemaakt door zoveel mogelijk metrics in een overzicht te plaatsen. Door teveel metrics op je dashboard te plaatsen, verlies je echter het overzicht. Zo veranderen je overzichtelijke dashboards langzaam in gedetailleerde rapportages over de maanden heen, zonder dat je het door hebt.

While it’s great to track many metrics, it’s also a sure way to lose focus – Croll & Yoskovitz

 

One Metric That Matters

Lean Analytics legt uit dat het aantal key metrics waarop jij je moet focussen, het beste kan minimaliseren. Daarbij zetten ze per periode één key metric in de spotlights. Dit zorgt voor focus, motivatie en een juiste attitude waarbij je testing en optimalisatie voorop stelt. Natuurlijk verandert de OMTM per periode. Het is een goede reminder om elke sprint of periode één focus punt te houden. Je hebt nog steeds meerdere metrics op je dashboard naast de OMTM, maar geef aan welk onderwerp prioriteit krijgt. Focus je op de Cart Rate van je webshop? Het aantal downloads van je app? Of het aantal mensen die je bereikt via youtube ads? Zorg ervoor dat jij ook een OMTM vaststelt, zodat je gefocust aan de slag kan gaan.

Capture everything, but focus on what’s important – Croll & Yoskovitz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.