Alles wat je moet weten over conversion rate optimization

Ontdek alles over conversion rate optimization

Dankzij Conversion Rate Optimization (CRO) kunnen we de prestaties van websites, webshops en apps optimaliseren. Hiermee is het een echte essential geworden voor digitale teams. In deze blogpost lees je wat CRO is, wat je er aan hebt, hoe A/B testen werken en hoe je het zelf kunt toepassen.

 

Wat is Conversion rate optimization (CRO)?

Bij conversion rate optimization zet je gecontroleerde experimenten in om de prestaties van je website, app, webshop of SaaS tool te verbeteren. Conversion Rate Optimization wordt ook wel vaak afgekort als CRO. Bij CRO worden meerdere varianten gemaakt van website pagina’s of app screens, die elk aan een eigen doelgroep wordt voorgeschoteld. Hierdoor kunnen CRO experts test voor test erachter komen wat hun ultieme website pagina variant is om hun doelstelling te behalen. Een zeer praktische oplossing om op wetenschappelijke wijze je online omgeving te optimaliseren!

 

Waarom is conversion rate optimization belangrijk?

CRO biedt veel meer dan alleen een toename in het aantal conversies. Zo helpt CRO organisaties ook bij het maken van beslissingen en om creativiteit meer de ruimte te geven. Lees hieronder meer over de vier redenen om vanaf morgen CRO op je backlog te plaatsen.

 

Reden 1: Haal meer uit je verkeer

De eerste actie van (online) marketeers om meer conversies te genereren, is vaak om meer bezoekers naar je webshop/website te sturen. Het is echter zonde om CRO te vergeten als je meer conversies wilt genereren. Dankzij CRO ben je instaat om op een datagedreven methode het beste uit je customer journey te halen.

De onderstaande grafiek geeft aan wat de impact van CRO is als de conversion rate van 2,5% naar 5% wordt geoptimaliseerd. Door zowel je conversion rate als je verkeer te verdubbelen zorgt ervoor dat je 4 keer zoveel conversies genereert. CRO achterwege laten in de onderstaande situatie zou de prestaties erg belemmeren. Daarnaast is zonder CRO het budget uit de onderstaande situatie altijd twee keer zo groot. Je kan dus een hoop kosten besparen dankzij CRO.

Impact van CRO - Conversiedesign.nl
Impact van CRO

 

Reden 2: Beslissingen niet baseren op een onderbuikgevoel

Natuurlijk, dankzij alle verbeteringen die je maakt aan je webshop, website of app wil je de prestaties en de customer experience verbeteren. Helaas pakken niet alle aanpassingen beter uit. Bij alle verbeteringen die je maakt aan je digitale product bestaat de kans dat je de prestaties beter maakt, dat de prestaties gelijk blijven of dat de prestaties zelfs slechter worden. Door je aanpassingen te testen zorg je ervoor dat je alleen de succesvolle verbeteringen toe past. Hierdoor laat je niks aan het toeval over!

 

Reden 3: Geef unieke ideeën een echte kans

CRO geeft een boost aan creativiteit en unieke ideeën. Zonder testing kies je vaker voor een veilige route en maak je misschien meer compromissen dan je lief is. Daarnaast ben je eerder geneigd om oplossingen van concurrenten toe te passen, omdat zij het ook doen en je niet achter wilt blijven.

Dankzij CRO kan je juist unieke en creatieve ideeën testen en de kans geven. Dankzij CRO baseer je je beslissingen obv data. Als je creatieve idee de prestaties blijken te verbeteren, kan je het direct implementeren.

 

Reden 4: Goede ideeën komen overal vandaan

Goede beslissingen en ideeën komen niet alleen van de Hippo’s (Highest paid person’s opinion). Dankzij CRO kan iedereen binnen je organisatie ideeën aandragen en worden besluiten genomen obv data. Een testing cultuur kan je product team een flinke morele boost geven. Goede ideeën worden beloond en de betrokkenheid binnen je team wordt hoger. Zorg ervoor dat de verbeteringen niet alleen van je CRO of UX consultants komen, maar laat iedereen actief meedenken bij het verbeteren van je digitale product. Ideeën van verschillende disciplines voegen diversiteit toe aan je ideeën.

 

Wanneer kan je CRO toepassen?

First things first; voordat je begint met het opzetten van een test, wil je weten wat je nodig hebt om een betrouwbare test op te zetten. Het bepalen van de juiste sample size en het aantal dagen dat je de test laat lopen is hierbij essentieel. Door de test te kort te laten lopen of een te kleine sample size toe te passen, riskeer je om je keuzes te baseren op onbetrouwbare resultaten. Je loopt namelijk het risico dat je ten onrechte een significant verschil aanwijst (type 1 error) of dat je ten onrechte een significant resultaat misloopt (type 2 error).

Het aantal testvarianten, de conversion rate, de gewenste relatieve % groei van je conversion rate, het significantieniveau en de power hebben allemaal impact op de sample size en looptijd van je CRO test. Hieronder staan vier AB Test Sample Size calculators die je kan inzetten om je sample size en looptijd te berekenen. Je favoriete calculator kan je natuurlijk bookmarken voor je eerstvolgende AB test.

 

Samplesize calculators

 

Als je geen duizenden bezoekers op je website krijgt elke week, wordt het lastig om AB testing toe te passen. Gelukkig zijn er een hoop alternatieven voor AB testing. Zo kan je kwalitatief onderzoek doen via surveys, NPS onderzoeken en feedback buttons. Daarnaast kan je al met een groep van 4 gebruikers een usability test opzetten om je website, webshop of app te optimaliseren. Uit usability testen komen gegarandeerd elke keer weer verfrissende en bruikbare nieuwe inzichten.

 

Wat kan je met CRO testen?

Ook al wordt het vakgebied vaak CRO genoemd, kunnen er ook andere doelstellingen getest worden naast de Conversion Rate. Denk maar aan de bounce rate voor blogpagina’s, aantal registraties, aantal downloads of andere online doelstellingen. Afhankelijk van de doelstellingen wordt CRO ook wel eens website optimization of mobile optimization genoemd.

 

Hoe werkt een CRO test?

De twee bekendste CRO testmethoden zijn A/B testing en Multivariate testing. Hieronder worden beide methodes kort toegelicht.

 

AB Testing

Als CRO methode is AB testing de minst complexe methode en het makkelijkste om mee te beginnen. Je toont twee varianten van je websitepagina of appscreen aan je bezoekers en test welke variant de beste prestaties behaald. Versie A is hierbij je originele en onaangepaste websitepagina en versie B is de aangepaste websitepagina. Je stuurt hierbij 50% van je paginabezoekers naar versie A en 50% van je paginabezoekers naar versie B.

Vaak wordt hierbij slechts 1 element aangepast van een pagina. Zo kan je bijvoorbeeld twee verschillende checkout opties uit je winkelwagen testen als AB test. AB Testen kunnen naast 1 variabel, ook het design van een complete pagina testen, impact van de paginasnelheid en verschillende customer journeys testen. Naast een AB test, kan je ook een ABC(D) test houden. Hierbij voeg je simpelweg 2 of 3 extra varianten toe aan je test naast je controle variant.

Na afloop van de test meet je welke variant de beste prestaties behaald en implementeer je de winnende variant op je website of app.

Het voordeel van AB testing is dat je minder bezoekers nodig hebt om te beginnen, de complexiteit lager is en je sneller de resultaten binnen hebt dan bij een multivariate test. Het nadeel is dat je minder testen kunt draaien tegelijkertijd op een pagina dan bij een multivariate test. Hierdoor is wordt het lastig om alle mogelijke varianten van een pagina te toetsen.

A/B testing - Conversiedesign.nl
A/B testing

 

Multivariate testing

Waar een AB Test maar 1 variabel test, test een multivariate test meerdere variabelen tegelijkertijd. Multivariate testing is sterk in het testen van de ultieme pagina-setup. In het voorbeeld van de onderstaande afbeelding worden er meerdere varianten van de titel, de afbeelding en de knoppen getoetst. Hierdoor kom je erachter welke variabelen en welk pagina-variant het meest bijdragen aan je doelstelling.

Het nadeel van multivariate testing is dat je veel meer bezoekers nodig hebt dan bij een AB test, omdat het aantal paginavarianten snel op kan lopen. Hierdoor duurt het ook langer voordat je de resultaten kan inzien en is het opzetten van de test ook complexer.

Multivariate testing - Conversiedesign.nl
Multivariate testing

 

Hoe zet je je eerste CRO stappen?

Wil jezelf aan de slag met CRO? Met de onderstaande zes stappen kan je je eerste CRO tests opzetten.

 

Stap 1: Leg je doel en KPI vast

De eerste stap is het vaststellen van je doel. Wat wil je bereiken? Zo kan je business objective zijn om je omzet in Q2 te verhogen met 10% ten opzichte van vorig jaar. Een manier om je omzet te verhogen is door je conversion rate te verbeteren. Voorbeelden van KPI’s die je in andere situaties kunt verbeteren zijn de registration rate, checkout rate, bounce rate, download rate en de hoogte van je  order value. Het hoeft dus niet alleen maar om je conversion rate te draaien.

 

Stap 2: Analyseer de customer journey

Vervolgens duik je in de customer experience van je klant. Hierbij onderzoek je de customer journey en ga je op zoek naar de grootste bottlenecks en kansen. Gebruik Data om je funnel te analyseren. Daarnaast kan je kwalitatieve feedback, heatmaps en screencapturing filmpjes inzetten om de customer journey beter te leren kennen. Dit zijn relevante methodes om je grootste bottlenecks en kansen te ontdekken.

 

Stap 3: Stel Hypotheses op

Na het verzamelen van je grootste kansen en bottlenecks, probeer je manieren te verzinnen om je kansen te verzilveren en bottlenecks te verwijderen. Deze ideeën schrijf je op als hypotheses. Via een hypothese geef je de verwachte testresultaten aan. Verzamel al je hypotheses in een duidelijke hypothese backlog/lijst en prioriteer ze obv de verwachte impact en complexiteit. Vervolgens geef je aan welke hypotheses je als eerste wilt gaan testen.

 

Stap 4: Test setup & testing

De volgende stap is om voor de hypotheses waarmee je aan de slag wilt gaan, een test setup uit te werken. Voor welke testmethode kies je? Hoelang laat je de test lopen? Hoe werk je de verschillende varianten uit? Wat is de betrouwbaarheid van de test. Zorg er naast het uitwerken van een nauwkeurige test-setup er ook voor dat je technische implementatie op orde is. Een goede test setup is erg belangrijk zodat je de uitkomsten van je test kan vertrouwen.

 

Stap 5: Analyse

Zodra je de uitkomsten van je test binnenkrijgt is het belangrijk om ze goed te interpreteren. Welke variant heeft de beste impact op je business objectives en goals? Zorg ervoor dat je de learnings van je test goed opslaat en de winnende varianten verwerkt in je website of mobiele applicatie.

 

Conclusie

Na het lezen van deze blog ben je er hopelijk van overtuigd dat CRO een echte essential is voor websites, webshops en apps. Ga samen met je analyst, CRO-expert en data scientist aan de slag om je eerste CRO testen op te zetten en het beste uit je platform te halen. Als je voldoende verkeer op je platform ontvangt, heb je eigenlijk geen excuus meer om je prestaties niet te optimaliseren.

 

Credits foto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.