Elk digitale product verdient een duidelijke drijfveer

Drijfveren - Conversie Design
Drijfveren - Conversie Design

Elk digitaal product heeft business objectives en goals nodig waarop professionals zich kunnen richten. Deze rationele redenen geven bijvoorbeeld aan dat je marktleider wilt worden, 100K maandelijkse gebruikers wilt ontvangen of 1 miljoen omzet wilt verdienen per jaar. Naast je rationele redenen heeft je digitale product echter duidelijke drijfveren nodig om het echt een kans van slagen te geven.

 

Wat zijn drijfveren?

Je drijfveren geven je bestaansrecht vorm, helpen je bij het maken van de juiste keuzes, zorgen voor een inspiratiebron en zorgen ervoor dat je niet gemakkelijk opgeeft. Het brengt de juiste energie en focus binnen je digitale product, zodat het kan slagen. Dankzij je drijfveren zorg je ervoor dat je niet altijd rationele beslissingen maakt en je niet blindstaart op korte termijn winsten en doelen. Hierdoor hou je vast aan je principes en zorg je ervoor dat je je onderscheidende vermogen niet verliest.

 

Wat voor drijfveren bestaan er?

Deze blogpost geeft vier verschillende drijfveren voor digitale producten. Zo wordt allereerst de missie en visie statement behandeld als echte klassieker onder de drijfveren. Daarna wordt het Start with Why gedachtegoed van Simon Sinek en de BHAG van Jim en Jerry behandeld. Tot slot wordt er afgesloten met de brand values als drijfveer.

 

Drijfveer 1 – Missie / Visie

Vanuit onze studies hebben we allemaal de visie en missie statements meegekregen als drijfveer. De missie/visie combinatie wordt al decennialang gebruikt om organisaties richting te geven en om hun bestaansrecht te definiëren.

De missie statement geeft aan wat de core business is van een organisatie, voor wie ze dagelijks werken en de methode waarop ze werken. Missies helpen medewerkers om een bedrijf beter te leren begrijpen en besluitvorming en methodes te stroomlijnen. Een missie is geformuleerd voor de aankomende 1 tot 3 jaar.

Een visie statement schetst het ideale toekomstbeeld wat een bedrijf de aankomende 5 tot 10 jaar wilt realiseren. Hiermee geeft een visie organisaties een gezamenlijk focuspunt en inspiratiebron. Visies zijn erop gebrand om dromen waar te maken, problemen op te lossen en veranderingen te stimuleren.

De missie en visie combinatie is een echte klassieke drijfveer. Indien goed geformuleerd en gecommuniceerd kunnen ze organisaties inspireren en houvast geven bij het maken van de juiste beslissingen. Vaak is het onderscheiden van de missies en visies lastig voor organisaties waardoor de statements minder duidelijk en krachtig overkomen.

 

Drijfveer 2 Why – Simon Sinek (purpose)

De Ted presentatie van Simon Sinek uit 2009 is inmiddels meer dan 39 miljoen keer bekeken en zijn boek Start With Why is een echte bestseller geworden. Simon Sinek vertelt ons via zijn Golden Circle model wat de drijfveren van succesvolle organisaties, merken, atleten en beroemdheden zoals Martin Luther King en the Wright Brothers.

Simon legt uit dat organisaties succesvol worden door hun Why als vertrekpunt te gebruiken en niet hun What. Er zijn maar weinig organisaties die een duidelijke purpose/why hebben.

Door why als vertrekpunt te gebruiken weet je wat je bestaansrecht is van je organisatie, waar je collega’s elke dag voor opstaan en waarom jouw gebruikers je altijd trouw blijven. Het gedachtegoed van Simon is uiterst geschikt om de drijfveren van je digitale product te ontdekken.

 

Drijfveer 3 – Big Hairy Audacious Goal (BHAG)

Jim Collins en Jerry I. Porras introduceerde BHAG als drijfveer in 1994 via hun boek Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies. Tijdens een zesjarig onderzoek ontdekten Jim en Jerry dat bedrijven met een visionaire doel/BHAG succesvoller zijn dan bedrijven zonder.

Een BHAG doelstelling voldoet aan vijf eigenschappen. (1) Een BHAG is allereerst een avontuurlijke en gedurfde doelstelling. Vandaar dat het een Big-Hairy-Audacious goal is. (2) Daarnaast is de doelstelling duidelijk meetbaar, iedereen weet wanneer het doel behaald is. (3) De doelstelling is vastgesteld voor de aankomende 10 tot 30 jaar. (4) En de doelstelling moet inspirerend en motiverend geschreven zijn. Het moet een organisatie echt een boost geven en focus brengen in een organisatie.

Waar de Why van Simon meer gericht is op het vormgeven van je bestaansrecht, richt de BHAG zich meer op het ultieme en inspirerende doel voor je digitale product.

 

Drijfveer 4 – Brand Values

Brand values geven de waardes en principes weer waar bedrijven voor staan. Net als de overige drijfveren geven brand values organisaties richting en houvast bij het maken van keuzes. Organisaties met unieke brand values onderscheiden zich van hun concurrenten en zorgen ervoor dat hun doelgroep zich met hun merk kunnen identificeren. Een organisatie kan geen doelstellingen formuleren of beslissingen nemen die volledig haaks staan op de brand values. Zo wordt het lastig voor Tesla om dieselauto’s te verkopen en zal de vegetarische slager nooit echt vlees verkopen omdat dit tegen hun brand values is.

 

Vijf voorbeelden

Hieronder staan vijf beroemde drijfveren van Nike, Ikea, Google, Ace & Tate en Tesla:

Our mission is what drives us to do everything possible to expand human potential. We do that by creating groundbreaking sport innovations, by making our products more sustainably, by building a creative and diverse global team and by making a positive impact in communities where we live and work. – Nike

 

To create a better everyday life for the many people, this is the IKEA vision. Our business idea is “to offer a wide range of well designed, functional home furnishing products at prices so low that as many people as possible will be able to afford them”. – Ikea

 

Organize the world’s information and make it universally accessible and useful. – Google

 

Wij weten hoe belangrijk het is om van outfit te kunnen veranderen wanneer je daar zin in hebt. Wij willen er graag voor zorgen dat je ook je bril kunt aanpassen aan elke gelegenheid en aan je favoriete kledingstijl. Daarom verkopen wij brillen van hoge kwaliteit tegen een eerlijke prijs, waardoor je altijd de perfecte bril hebt bij elke outfit. – Ace & Tate

 

Het doel van Tesla is om de overgang van de wereld naar duurzame energie te versnellen. – Tesla

 

Conclusie

Alleen business objectives en goals vaststellen voor je digitale product is niet voldoende, je digitale product heeft een drijfveer nodig. Zorg ervoor dat je je drijfveer kort, krachtig en inspirerend formuleert. Je drijfveer moet ervoor zorgen dat de neuzen dezelfde kant opstaan, dat je elke dag vol energie aan de slag gaat en dat je niet verleidt wordt om je puur te richten op korte termijn doelen.

 

Credits foto

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.