Wat betekent conversie nou echt?!

Definitie van conversie

 

Newsflash: Conversie beperkt zich niet tot een koop of contactknop. Letterlijk elk platform zou in ieder geval één conversiepunt moeten hebben. In deze blogpost leer je wat conversie betekent, hoe divers conversie eigenlijk is en hoe je conversie voor jouw platform kan vaststellen.

 

Wat is conversie?

Om conversie te begrijpen moeten het woord ‘conversie’ letterlijker gaan nemen. Als we kijken naar de letterlijke betekenis van conversie, betekent het veranderen, omwisselen en omzetten. In een online context, converteer je gewone bezoekers in bezoekers die een doel bereiken. Natuurlijk kan het in contact komen met klanten of online verkopen het doel zijn, maar er zijn naast deze twee conversiepunten nog veel meer vormen van conversie.

 

Wat voor verschillende conversiepunten zijn er?

Goede vraag! het onderstaande lijstje geeft je een selectie van veel voorkomende conversiepunten:

  • Actieve gebruikers: Voornamelijk in de beginfase van een platform kan de nadruk van conversie liggen in het converteren van gebruikers naar actieve gebruikers. Voor netwerkplatformen zoals Facebook, Google+, Snapchat is dit zelfs van levensbelang. Hoe meer actieve gebruikers, hoe sterker het netwerk. Als het netwerk sterk genoeg is kunnen bijvoorbeeld advertenties een grotere rol gaan spelen als conversiepunt.
  • Adverteren: Voor vele platformen zijn advertenties de voornaamste inkomsten. het klikken of bekijken van een advertentie is hierdoor een veel voorkomend conversiepunt.
  • Branding: Voor (bijna) elk bedrijf is branding een belangrijke doelstelling. Voor bedrijven zoals Gopro en Red Bull is branding zelfs één van de voornaamste doelstellingen. Uiteindelijk worden branding doelstellingen behaald via andere conversiepunten zoals content consumeren, content delen en informeren.
  • Contact: Websites staan er vol van, contactknoppen. Iedereen heeft wel een keer contact opgezocht met een bedrijf via een contactknop. Daarnaast willen bedrijven altijd in contact komen met nieuwe klanten. Hierdoor is het één van de voornaamste conversiepunten.
  • Content consumeren: Het lezen van een pagina, bekijken van filmpjes, downloaden van whitepapers en luisteren van muziek kan ook een conversiepunt zijn. De content kan van groot belang zijn voor bedrijven. Het bekijken van filmpjes kan bijvoorbeeld belangrijk zijn om brand value te creëren.
  • Content delen: Wat is er beter dan bezoekers die andere bezoekers meenemen. Social media platformen zijn belangrijke verkeersbronnen en het delen van content is hierdoor een belangrijk conversiepunt geworden. Daarnaast is het vaak ook mogelijk om via email en Whatsapp content te delen.
  • Formulieren: Als je er zo over nadenkt zijn er eigenlijk best veel soorten formulieren. Om maar een paar situaties te noemen waarbij je zeker een formulier nodig hebt; sollicitaties, registraties, online-verkopen, online-vragen stellen, reacties plaatsen, berichten versturen, (nieuwsbrief) inschrijvingen.
  • Informeren: Bezoekers informeren kan een belangrijk doel zijn voor platformen. Denk alleen al aan productinformatie. Het kan een doel zijn om bezoekers de voordelen van jouw nieuwe product aan te tonen, zodat deze online of offline hun aankoop verrichten.
  • Verkopen: Het bekendste conversiepunt. Dankzij webshops, websites en apps kunnen we overal en altijd aankopen doen. De verkoop conversiepunten staan in direct verband met een geldbedrag en zijn daardoor het makkelijkste in waarde uit te drukken.
  • Stemmen: polls, questionnaires, stemmen. Waardevolle informatie kan ook een conversiepunt zijn. Wie weet hoeven we over een aantal jaar niet meer naar de stembus en kunnen we simpelweg vanaf onze mobiel of laptop stemmen.

 

Hoe bepaal ik wat conversie voor mij is?

In de bovenstaande lijst van conversiepunten staan een hoop methodes om ook jouw conversie meetbaar te maken. Daarvoor is het belangrijk om goed naar jouw business case te kijken en vast te stellen welke waarde je uit je platform wilt halen. Natuurlijk kan je ook meerdere conversiepunten hebben. Zorg ervoor dat je tussen de 1 en 5 conversiepunten vaststelt en vervolgens de volgende twee vragen beantwoordt om te bepalen wat conversie voor jou betekent:

  • Welk doel heb je voor je bezoekers?
  • Wanneer converteren je bezoekers?

 

Conclusie

Conversie gaat dus veel verder dan een contact of verkoopknop op je website. Conversie is het punt waarbij je gewone bezoekers converteert in bezoekers die waarde afleveren. Door vast te stellen welke waarde je graag van je bezoekers terug wilt en wanneer bezoekers converteren, kan je conversie voor jouw platform vaststellen. Hoe beter jij je conversiepunt kan vaststellen, hoe beter je kan bijsturen en hoe meer kans je maakt om een succesvol platform te bouwen. Leg altijd vast wat conversie voor jou betekent en wanneer jouw bezoekers converteren, zodat je de ultieme conversiestrategie kan samenstellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.