Splits je data analyses in drie niveaus voor makkelijkere analyses

Drie lagen van data analyses
Leer hoe je data analyses kan opsplitsen in drie lagen.

 

Drie data analyse niveaus

Hoe meer data je hebt, hoe moeilijker het wordt om je data te analyseren. Waar begin je met data analyses? Vaak heb je de neiging om gelijk diep in de data te duiken. Hier verlies je echter al snel het overzicht door en besteed je teveel tijd aan details die wellicht weinig impact hebben op je doelstellingen! Door je data analyses in drie niveaus op te splitsen weet je waar je moet beginnen en wanneer je een stap verder moet doen.

 

1. KPI niveau

De allereerste vraag die je hoort te stellen is; ‘hoe presteer ik ten opzichte van mijn doelstellingen?’. Zo weet je hoe ver je van je doelstelling verwijderd bent en hoeveel je bent gegroeid ten opzichte van de vorige periode. Je doelstellingen kan je meetbaar maken door ze te vertalen in KPI’s (kritische performance indicatoren). KPI’s worden vaak via een dashboard gerapporteerd, zodat je wekelijks of maandelijks op de hoogte gehouden wordt. KPI’s geven alleen aan wat je prestaties zijn en verklaren de prestaties niet. Voor verklaringen van je prestaties ga je door naar het reporting niveau.

Wat is een KPI? KPI staat voor kritieke prestatie indicator en maakt de bedrijfs- en klantprestaties op hoge lijnen meetbaar. Met behulp van KPI’s weet je of je op koers ligt om je doelstellingen te bereiken of dat je moet ingrijpen.

 

2. Reporting niveau

Het reporting niveau zorgt ervoor dat je de KPI’s onderzoekt dankzij uitgebreide rapportages. Soms worden uitgebreide rapportages ook deep dives genoemd. Uiteindelijk wordt het allemaal voor hetzelfde doel gebruikt, je zoekt naar verklaringen en antwoorden vanuit de data. Bij rapportages wil je zoveel mogelijk vragen over de KPI’s beantwoorden vanuit verschillende data perspectieven. Zo kan je bijvoorbeeld web analytics tools gebruiken om geografische of technische data te onderzoeken. Surveys en heatmaps kan je gebruiken om je web analytics aan te vullen. SEO tools zoals MOZ kan je gebruiken om je organische zoekverkeer te onderzoeken en te verbeteren en zo kan je nog wel even door gaan. Voor elk type platform heb je unieke tools die je KPI data verrijken en helpen om vragen beantwoord te krijgen.

Wat is een rapportage? Rapportages duiken dieper in de KPI prestaties en gaan op zoek naar verklaringen, mogelijkheden en problemen. Door de KPI’s op een reporting niveau te analyseren ben je instaat om de KPI prestaties beter te begrijpen.

 

3. Hypothese niveau

Als laatste ga je aan de slag met hypotheses. Hypotheses gaan een stap verder dan rapportages en helpen je bij het testen van potentiële verbeteringen van je KPI prestaties. Je weet nog niet of je verbetering die je door wilt voeren daadwerkelijk de prestaties verbeteren. Het kan zijn dat de prestaties hetzelfde blijven of zelfs achteruit gaan! Een hypothese test de aannamen dat je verbetering daadwerkelijk een positieve impact heeft. Zo ben je er zeker van dat je stappen vooruit blijft maken.

Hypotheses worden binnen digitale proposities vaak getest via A/B testing of prototypes. A/B testing test hypotheses door je verbeterde versie te vergelijken met je oude versie. Beide varianten worden tegelijkertijd getoond aan gebruikers, waarbij er een groep alleen variant A krijgt te zien en een andere groep variant B krijgt te zien. Na afloop analyseer je of je verbetering daadwerkelijk een positieve impact heeft op je KPI prestaties.

Bij een prototype wordt er een testmodel gemaakt puur alleen om hypotheses te testen. Bij het maken van prototypes kunnen prototypes snel en met lage kosten getoetst worden. Dit is stukken goedkoper om gelijk een volledige website, tool of app te bouwen, om na afloop erachter te komen dat het niet aansluit op je doelgroep.

Wat is een hypothese: Een hypothese is een stelling die je wilt bewijzen tijdens een test. De hypothese toont aan dat een verbetering ook daadwerkelijk de prestaties positief beïnvloed. Zo hoef je niet op basis van een onderbuikgevoel beslissingen te nemen.

 

Voorbeeld Case

Natuurlijk werkt een voorbeeld van de drie niveaus het beste om je een beter beeld te geven. Als voorbeeld kunnen we een poster webshop gebruiken. Het doel van de poster webshop is om haar doelgroep de mogelijkheid te geven om hun woning op een betaalbare manier aan te kleden met modieuze posters.

  • KPI: Eén van de KPI’s is het aantal bezoekers die posters hebben toegevoegd aan hun winkelwagen.
  • Reporting: Uit nader onderzoek blijkt dat de helft van toegevoegde producten kleine A4 zwart wit posters zijn.
  • Hypothese: Je hebt het idee om een aparte landingspagina te maken voor kleine zwart wit posters. Zo maak je het gemakkelijker en aantrekkelijker voor bezoekers om de posters te kopen. Door de volgende hypothese te testen weet je of het daadwerkelijk een slim idee is om de landingspagina toe te voegen of niet.
    • Hypothese: Een aparte landingspagina voor zwart wit posters zorgt voor een toename aan producten die toegevoegd worden aan de winkelwagen

 

Conclusie

Door je data analyses op te splitsen in drie niveaus, kan je snel en effectief al je datavraagstukken oplossen. Je schiet niet te snel in diepe analyses en begrijpt altijd de context goed van je analyses.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.