Zo maak je de perfecte persona’s voor jouw propositie

user research persona's van conversie design
Maak je doelgroep levensecht met behulp van persona's

 

Deze blogpost legt uit wat persona’s zijn, waarom ze belangrijk zijn en hoe je ze kunt maken. Daarnaast krijg je een link voor een gratis persona template, zodat je gelijk aan de slag kan gaan met het maken van je eigen persona’s.

 

Wat zijn persona’s?

Een persona is een fictief profiel gemaakt om een doelgroep beter leren te begrijpen. Propositie teams kunnen met behulp van persona’s proposities bouwen vanuit het perspectief van de doelgroep, inplaats vanuit hun eigen interesses. Persona’s worden menselijk en tastbaar door interesses, gewoontes en karaktereigenschappen te koppelen aan een fictief profiel.

 

Waarom personas belangrijk zijn

Persona’s triggeren het inlevingsvermogen van een propositie team, waardoor een propositie beter op de doelgroep afgestemd kan worden. Losse data, learnings en onderzoeken krijgen ineens een menselijk gezicht als ze aan een persona gekoppeld worden. Zo wordt het makkelijker om inzichten om te zetten in concrete beslissingen voor je doelgroep. Vaak bestaat een doelgroep uit meerdere persona’s die elk een eigen handel- en denkwijze heeft. Een persona helpt daarom ook bij het onderscheiden van je verschillende sub-doelgroepen.

 

“Great software gets made when the people who make it care about the people who use it.” Ben Ralph

 

Hoe je persona’s kan maken

Persona’s behoren niet voor niets bij user research. Het is dan ook zeker aan te raden om met de doelgroep te spreken bij het maken van persona’s. Aangevuld met je eigen informatie kan je persona’s vormgeven.

 

Get out of the building (GOOB) and talk to your users!” – Ben Ralph

 

Ben Ralph gebruikt in zijn blog ‘a guide to persona’s’ vijf elementen om persona’s vorm te geven. Hierbij vind ik de volgende drie elementen centraal staan om de perfecte persona vorm te geven:

 

  • Karakter: Maak je persona zo levend mogelijk door een naam, foto, karaktereigenschappen en demografische gegevens eraan te koppelen.
  • Motivatie en gedrag: Geef je persona een doel en motivatie. Wat zijn de pains en gains van jouw persona waar jouw propositie rekening mee moet houden? Hoe ziet de journey van jouw persona eruit?
  • Context: Breng de influencers en omgeving in kaart van je persona. De context van je persona kan een grote impact hebben op hun gedrag en motivatie.

 

Gratis persona template

In de blogpost van Ben Ralph staat er een link voor een gratis persona template. Ga naar de blog en download het template, zodat je snel aan de slag kan gaan met je eigen persona’s. Na het maken van je persona’s ben je klaar om je propositie te ontwikkelen vanuit het perspectief van je doelgroep.

 

 

Ga naar de blogpost van Ben Ralph om zijn persona's template te vinden
Persona template van Ben Ralph

 

Persona’s blijven na de launch bestaan

Na de launch van je propositie kan je verder gaan met het ontwikkelen van je persona’s. Zet je persona’s om in segmenten en verzamel data rondom je persona’s. Hierdoor kan je al je aannames toetsen over je persona’s en komen je fictieve profielen steeds dichter bij de realiteit!

 

Bronnen:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.