Wat betekent Conversie Design?

Betekenis van Conversie Design

Als digital experts kent iedereen design en conversie als een apart vakgebied, maar wat betekenen de twee woorden als één begrip? Deze blogpost legt uit waarom alle digital experts moeten weten wat conversie design is en wat je er aan hebt.

 

Conversie Design

Te vaak voelen digitale producten aan alsof je administratie aan het doen bent. Design is belangrijk om je doelgroep een goede experience te geven en de doelgroep simpel en stijlvol te begeleiden naar hun doel. Aan de andere kant zie je digitale producten met een sterk design, maar die amper gebruikt worden door de doelgroep. Dit komt omdat ze niet functioneel zijn, of omdat ze niet genoeg zijn afgesteld op de behoeftes van de doelgroep.

Digitale producten zoals websites, apps, webshops, tools zijn gebruiksvoorwerpen en moeten gebruikt worden. Daarnaast maak je het product omdat je zelf ook een business objective wil behalen. Aan het einde van de dag wil je er meer waarde mee creëren dan investeren.

Conversie design staat voor het maken van digitale producten met een sterk design en conversie, dankzij hun goede product market fit. Je behaalt je business objectives dankzij je sterke design.

 

Product market fit

Je kan een sterk concept hebben, de beste technologie of het mooiste design, maar als je product market fit niet klopt heb je er niks aan. Als je ervoor wilt zorgen dat je product succesvol is, moet het matchen met de vraag van de klant.

Bij een product market fit wordt er gekeken hoe goed een product past bij de vraag en behoefte van de markt. Hoe beter het product op de vraag wordt afgesteld, hoe succesvoller het zal worden.

Iedereen kan samen met een team een app, tool, product of platform opzetten. Maar de kans is echter klein dat je een optimale product market fit krijgt, zonder je digitale product aan te passen op basis van data en user feedback. Het is een kwestie van aanpassen en leren tot je product wel matched met de vraag van de klant. Conversie design helpt je bij het vinden van de juiste product market fit, door goed naar de doelgroep te luisteren en snelle aanpassingen te maken aan je product.

 

Digitale producten

Het tempo waarop producten worden geïntroduceerd en verbeterd gaat elk jaar omhoog. Tegelijkertijd matchen producten steeds beter met de vraag van de doelgroep. Gelukkig kunnen we met behulp van digitale producten beter luisteren naar de vraag van de consument en producten sneller ontwikkelen. Conversie design kan daardoor beter toegepast worden op digitale producten of hardware producten met een digitaal aspect. Top bedrijven zoals Tesla en OnePlus weten echter hun hardware ook op een hoog tempo te ontwikkelen.

 

We kunnen meer en sneller leren dan vroeger

Vroeger moesten we veel energie, tijd en geld stoppen om een steekproef te doen van 300 klanten, wat hoogstwaarschijnlijk voor minder dan 1% van je doelgroep stond. Als we informatie wouden krijgen over de doelgroep, moesten we eerst een fysieke test of vragenlijst opstellen, uitvoeren en de resultaten analyseren. Hier gingen al snel een aantal weken overheen.

Tegenwoordig kunnen we naar 100% van de klanten luisteren met behulp van data. Je klapt je laptop open, opent je analytics tools en verzamelt je data binnen 15 minuten om je vragen te beantwoorden. Daarnaast kunnen we met UX research de rationale achter het gebruikersgedrag beter begrijpen dankzij tools als Crazy Egg en Hotjar.

In dit tijdperk kunnen we meer en sneller leren dan ooit. Hierdoor kunnen we producten maken met een betere product market fit.

 

De drie stappen van Conversie Design

Als producten sneller worden geïntroduceerd en doorontwikkeld op de markt, is het fijn om tools te gebruiken die ons hierbij helpen. Conversie design kan je helpen bij het ontwikkelen van producten met een goede product market fit.

Je eerste reactie is waarschijnlijk om gelijk de details in te duiken en 100 dingen tegelijkertijd te onderzoeken, want je hebt namelijk een hoop ideeën, vragen en inspiratie. Schrijf al je vragen, ideeen en inspiratie op papier, want als je met conversie design aan de slag gaat is dit niet je eerste stap.

Conversie design splitst je weg naar een goede product market fit op in drie stappen. Allereerst zorg je voor een goed overzicht door je strategie uit te werken. Hier werk je de business objectives uit en je business model. De tweede stap is om de customer journey beter uit te werken op basis van je strategie en input van je doelgroep. Als laatste focus je op de belangrijke interacties binnen de journey en zorg je dat je alle menu’s, knoppen, schermen en interfaces uitgewerkt en geoptimaliseerd zijn.

 

3 stappen van Conversie Design
3 stappen van Conversie Design

 

Stap 1: Strategie

Begin bij het begin. Waarom wil je een product op de markt zetten? En waarom zou de klant jouw product willen? Als je niet op allebei de vragen antwoord kan geven, weet je eigenlijk niet waarom je product bestaat.

Als je doelen niet duidelijk zijn vastgesteld, weet je niet wanneer je product (on)succesvol is. Hierdoor krijg je geen impuls om je product aan te passen en wordt je product hoogstwaarschijnlijk in de zelfde staat van de markt gehaald als dat het was gelanceerd. Begin door je doelstelling vast te stellen voordat je de diepte in gaat.

Vervolgens kan je het concept uitwerken in een businessmodel en je doelgroep vaststellen. Bedenk een goede strategie om je doelstelling te behalen en leg je design principles vast. Geef jezelf een grotere overlevingskans door je strategie uit te werken.

 

Mogelijke strategie onderdelen

  • Business objectives
  • Business model
  • Strategie
  • Design principles

 

Stap 2: Customer journey

Waar de nadruk bij de strategie voornamelijk ligt op het product, ligt de nadruk (bijna) volledig op de klant bij de customer journey stap. Stap in de schoenen van de klant als je de customer journey uitwerkt. Maak een beleving vanuit het perspectief van de klant. Het maken van een customer journey en persona’s helpen hierbij enorm. Hierdoor wordt je doelgroep menselijker en kan je meer empathie tonen voor je doelgroep.

Ga in gesprek met je doelgroep, leer ze beter kennen en deel je concept. Je krijgt er waardevolle feedback voor terug die je kan gebruiken om je concept op je doelgroep af te stemmen.

 

Mogelijke customer journey onderdelen

 

stap 3: Interactie

De laatste stap focust op de kleinste details. Design details kunnen een product maken of breken. Daar komt het gezegde “the devil is in the detail” ook vandaan. Met welke details begin je? Werk als eerste de kritieke punten uit van je customer journey. Prioriteer de features, interacties en touchpoints waarvan je de details als eerste moet uitwerken en testen. Zo begin je bij de belangrijkste features en maak je je niet druk om elk detail wat nog moet uitwerken.

Bedenk hoe de gebruikers zich door je product moeten navigeren en welke flows ze moeten doorgaan. Werk digitale producten uit in wireframes en maak prototypes, zodat iedereen een goed beeld krijgen van je daadwerkelijke product.

 

Mogelijke interactie onderdelen

  • Wireframes
  • Navigatie en flows
  • Prototypes

 

Testing

Tot nu toe heb je geleerd dat je digitale producten met behulp van conversie design in drie stappen kunt uitwerken. Het testen van je nieuwe en bestaande ideeën door deze drie stappen heen is daarbij essentieel. De strategieën die je als eerste uitwerkt, test je ook als eerste. Het is meestal lastiger en prijziger om je strategie te veranderen als je het hele digitale product al hebt uitgewerkt. Daarom is het belangrijk om je strategische keuzes goed te testen. Laat je de gebruikers betalen voor het product? Of gebruik je advertenties als inkomsten? Is dit product voor een brede doelgroep of een nichemarkt? Belangrijke vragen die je gaandeweg wilt testen.

Hetzelfde geldt voor de customer journey en interactie beslissingen. Werk de journey en interactie onderdelen af met behulp van je prioriteitenlijstje. Het heeft geen zin om een jaar na de release tientallen features toe te voegen als blijkt dat je basis niet werkt. Als je succes niet op aannames wilt baseren, maak dan keuzes op basis van data en research.

Mijn vorige blog over data-analyses legt uit hoe je met behulp van data je digitale product kunt verbeteren.

 

Customer

Door data hebben we een obsessie van gedrag gekregen. Op digitale producten zoals websites, webshops en apps zien we welke pagina’s ze bekijken, waar ze afhaken in de funnel, welke voorkeuren ze hebben en waar ze vandaan komen. Maar het menselijke gedrag wordt gedreven door emotie (wat we voelen) en cognitie (wat we denken). Deze twee zijn vaak lastiger te onderzoeken, omdat ze zich onder de oppervlakte bevinden. Probeer de rationale achter het gedrag te vinden en deze te gebruiken om je product te verbeteren.

Vakken zoals consumer behavior, UX, pshychologie en sociologie zijn super belangrijk om je doelgroep beter te leren begrijpen. Net als met alle andere vakgebieden hoef je geen expert te worden, alle kleine beetjes helpen. Besef je wel dat je voor een goede product market fit, je doelgroep wel echt moet leren kennen. Niet alleen het gedrag is hierbij belangrijk, maar ook de emotie en cognitie.

 

Mix van verschillende competenties

Welke skills en kennis moet je allemaal hebben voor conversie design? Je kan je eigen mix maken! De één is een web developer, de andere is goed in marketing en SEO en nog een ander persoon is misschien een killer copywriter. Al deze kennis kan je gebruiken als conversie designer. Elke situatie heeft weer andere kennis nodig.  Wel zijn er een paar vakgebieden die je kunnen helpen om een betere conversie designer te worden.

Elke conversie designer zou basiskennis moeten hebben van (marketing en digital) strategie, UX en Data. Deze disciplines helpen je bij het maken, uitwerken en testen van je product market fit.

  • Strategie: Er zijn vele verschillende soorten strategieën. Denk maar aan digital-, tech-, content-, business- en marketingstrategieën. Alle strategieën zouden één ding gemeen moeten hebben, ze moeten richting geven aan de koers die je gaat varen als product. Als blijkt dat je niet de juiste kant op gaat moet je zo snel mogelijk een pivot kunnen maken. Business en marketing strategy zijn twee richtingen die algemeen maar effectief zijn en je goed kunt gebruiken op tocht naar je product market fit.
  • UX: Je bent een held als je ideeën kan uitwerken in (grove) schetsen, customer journeys en flows inplaats van bulletpoints vol met tekst. Vaak leggen de bulletpoints zelf nog niet genoeg uit en heb je nog meer (tekstuele) beschrijvingen nodig. Daarnaast tekent iedereen een ander visueel beeld in hun hoofd en voorkom je wellicht dat je pas na final version 20.5 je beeld op elkaar af hebt gestemd. Naast de uitwerkingen leer je ook te denken als een klant met behulp van UX (user experience). Het onderzoeken en finetunen van je concept is erg belangrijk binnen UX. Essentieel voor een goede product market fit!
  • Data: Niet alleen elke conversie designer, maar elke digital expert of professional zou een funnel moeten kunnen maken van het (digitale) product waaraan ze momenteel werken. Daarnaast is het goed om je business objectives uit te kunnen werken in meetbare doelen, om deze vervolgens te optimaliseren met behulp van analyses en hypotheses. Zeker als je de basisprincipes van data leert en begrijpt, kom je erachter dat het minder moeilijk is dan het lijkt. Alle digital experts zouden op een zekere hoogte data moeten kunnen begrijpen en toepassen. Hier hoef je niet direct een data scientist voor te worden.
  • Others: Natuurlijk zijn er talloze disciplines die je een betere conversie designer maken zoals development, architects, productmanagers, online marketeers, project managers data scientists, designers. Gebruik de skills die je hebt en maak je eigen cocktail aan kennis en skills!

 

Conclusie

Conversie design geeft je dus een framework om digitale producten met een optimale product market fit te maken, binnen een korte tijd. Het helpt je bij het stellen van de juiste vragen op het juiste moment en de producten af te stellen op de behoeftes van de doelgroep. Gebruik de drie stappen van conversie design (strategie, customer journey en interactie) om digitale producten op de markt te zetten die converteren en een sterk design hebben.

 

Credits afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.