Alles wat je moet weten over user research

User Research - Conversie Design
User Research

User research is extreem belangrijk bij het ontwikkelen van websites, webshops of mobiele applicaties. Deze blogpost legt uit wat user research is, waarom het belangrijk is, wanneer je het toe kunt passen en welke user research methodes er zijn. Kortom, de beste introductie tot user research die je maar kunt hebben!

 

Wat is user research?

User research is een vakgebied dat zich richt op het begrijpen van gebruikers, zodat product design een zo goed mogelijke product market fit kan maken. De waardevolle gebruikersfeedback zorgt ervoor dat product teams weten wie hun doelgroep is, wat hun needs zijn en hoe ze jouw digitale product gebruiken. Als je dag in dag uit werkt aan je product leer je de mogelijkheden van alle product features en ben je biased ten opzichte van het product. Je wilt natuurlijk dat je product succesvol is en vindt dat je grote voordelen biedt ten opzichte van je concurrentie. User research is erop gericht om echte feedback te ontvangen van je gebruikers, zodat je een reality check krijgt en weet waar je staat. User research richt zich met name op kwalitatief onderzoek, hierdoor kan je dankzij user research niet alleen uitzoeken waar het mis gaat, maar ook waarom het mis gaat. Hiermee is user research de perfecte aanvulling voor je data analyses.

User research wordt ook wel eens UX research of User Experience Research genoemd en is afkomstig van het User Experience (UX) domein. Binnen UX zorgt user research voor de gebruikersfeedback en heeft het zich ontwikkeld als een waardevol vakgebied binnen de digitale wereld.

 

Waarom is user research belangrijk?

Er zijn vele redenen waarom digital professionals user research inzetten. Hieronder staan vier bekende redenen om user research in te zetten.

 

1 User Research legt ook de ‘waarom’ uit

User research geeft je niet alleen aan wat er goed of slecht gaat, maar geeft ook de waarom achter je prestaties en hoe je het kunt verbeteren. Waar je met behulp van data vaak stopt bij het ontdekken van een bottleneck of optimalisatie, krijg je dankzij user research ook de waarom achter je prestaties onderzoeken. Dankzij kwalitatief onderzoek kan je bijvoorbeeld vragen waarom je gebruikers je producten niet gebruiken. Waarom ze liever voor de concurrentie kiezen. User research is dus de perfecte aanvulling op data analyses.

 

Hieronder staan een paar belangrijke vragen opgesomd die je over je product kunt beantwoorden dankzij user research?

  • Wie zijn je gebruikers?
  • Wat is hun doel?
  • Wat zijn hun problemen?
  • Hoe ervaren ze jouw product?

 

2 Empathie voor je gebruikers

De persona’s en customer journeys die je uitwerkt, de gesprekken die je hebt met de gebruikers en onderzoeksresultaten die je ontvangt zorgen ervoor dat je meer empathie krijgt voor je gebruikers. Je weet voor wie je het doet en wat het product voor je gebruikers betekent. Dankzij de empathie die je vormt voor je eindgebruiker, doet je product team beter hun best en maakt iedereen betere beslissingen.

 

3 Product market fit

Voor nieuwe digitale business modellen is het van levensbelang om een goede product market fit te vinden. Een product market fit beschrijft hoe goed een product inspeelt op de behoefte van de markt. Wat vindt je doelgroep van je product? Kunnen ze nog zonder je product leven? en promoten ze jouw product bij hun vrienden en familie? Dankzij user research kan je erachter komen wat je product market fit is en hoe je het kan verbeteren.

 

4 Snel doorontwikkelen

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website, webshop of mobiele applicatie wil je snel doorontwikkelen en keuzes kunnen maken. User research helpt je hierbij. User research past perfect in het iteratieve design proces. Door het net op te halen bij je gebruikers bij de gemaakte keuzes en de keuzes die je nog moet maken kan je snel beslissingen nemen. Hierdoor kom je er niet pas tijdens je product launch erachter wat je gebruikers van je product vinden en ontwikkel je niet een product waarbij je niet één keer met je gebruikers hebt gesproken.

 

Wanneer kan je user research toepassen?

User research kan je door de gehele ontwikkelingsfase van digitale producten inzetten. Voor je begint met je eerste prototypes, kan je user research inzetten om je doelgroep en hun behoeften inzichtelijk te maken. Tijdens de ontwikkelingsfase kan je de product market fit van je prototype testen. Na livegang kan je user research inzetten om bottlenecks beter leren te begrijpen en om de impact van optimalisaties te meten. De nadruk bij user research ligt wel in het begin van het ontwikkelingstraject, omdat hier de meeste features worden gebouwd en hier het minst over de doelgroep bekend is. Daarnaast beschik je tijdens de ontwikkelingsperiode vaak niet over data van tienduizenden gebruikers.

 

User Research methodes

Er zijn vele user research methodes die je kan inzetten om je doelgroep beter te leren kennen. De onderstaande 8 user research methodes hebben allen hun eigen werkwijze en voor en nadelen.

 

Methode 1: User testing

User tests richten zich op het testen van de toegevoegde waarde (utility) van een digitaal product. Hierbij wordt er onderzocht wat de gebruikers vinden van de waarde die jouw website, webshop, app of tool toevoegt. Erg belangrijk dus als je wilt weten of je de product market fit al hebt bereikt. User testing wordt vaak toegepast bij het uitwerken van een business model.

Hierbij kan je via een simpel meten wat je doelgroep vindt van de waarde die jouw business model toevoegt ten opzichte van je concurrent.

 

Methode 2: Usability research

Usability is een vak apart en focust zich op de gebruiksvriendelijkheid van digitale producten zoals websites, webshops en mobiele applicaties. Een usability test richt zich dan ook op het testen van de gebruiksvriendelijkheid, door test deelnemers een individuele opdracht te geven die ze via het digitale product moeten uitvoeren. Tijdens de opdrachten wordt het gebruik van de digitale proposities gemonitord en beoordeeld. Het is een praktische en leerzame vorm van user research die ook nog eens erg toegankelijk is. Lees de volgende usability testing blog als je zelf aan de slag wilt gaan of simpelweg meer wilt weten over usability testing.

 

Methode 3: User Surveys

Iedereen heeft wel eens een user survey (oftewel een enquête) ingevuld of opgesteld. Surveys stellen de respondenten verschillende open en/of gesloten vragen. Het is een laagdrempelige methode die toepasbaar is voor vele situaties en onderwerpen. Het nadeel van surveys is dat de resultaten niet betrouwbaar zijn als de vragen verkeerd worden gesteld.

Tegenwoordig zijn er ook veel online survey oplossingen zoals Google Forms en Survey Monkey om je vragenlijsten op te stellen. Hierdoor kunnen surveys makkelijk verspreid worden, kunnen de respondenten zelf kiezen wanneer ze de vragen willen beantwoorden en kost het de respondenten slechts enkele minuten om de vragen te beantwoorden.

 

Methode 4: User Interviews

Waar je bij user surveys gebonden bent aan de voorbereide vragenlijst, krijg je bij user interviews de kans om het gesprek aan te gaan met je doelgroep en door te vragen. Hierbij organiseer je 1-op-1 gesprekken met je gebruikers om gedetailleerde informatie te achterhalen van je digitale product. Voor het opzetten van een interview heb je de juiste gesprekspartner nodig, een zorgvuldige selectie van je deelnemers en duidelijk vooraf gedefinieerd doel.

 

Methode 5: Persona’s

Via een persona visualiseer je de profielen van je doelgroep. Zo duik je dieper in de interesses en karaktereigenschappen van je doelgroep en beschrijf je deze in je persona overzichten. Vaak geef je elke persona een aparte naam, zodat je de profielen bespreekbaar maakt binnen organisatie. De informatie uit persona’s kunnen op verschillende methodes verzameld worden. Zo kan jezelf desk research doen en kan je interviews of surveys inzetten. Binnen je persona overzicht, bundel je alle informatie die je doelgroep op een krachtige wijze visualiseren Lees mijn vorige blog over persona’s als je meer over het onderwerp wilt weten.

 

Methode 6: Customer Journey’s

Customer journeys geven de klantreis weer van je doelgroep, tijdens het ontdekken, gebruiken en aanschaffen van je digitale product. Hierbij worden de highlights van de klantreis visueel en tekstueel weergegeven. Omdat een customer journey zo visueel en tastbaar is, is het een ideaal middel om user research op een fijne manier over te brengen aan de juiste stakeholders. Door onderzoeksuitslagen via een customer journey kan user research een natuurlijke verbinding maken met UX en Design en worden de learnings sneller opgepakt. Meer weten over customer journeys en hoe je het zelf ook kunt inzetten? Lees dan mijn laatste blog over customer journey mapping.

 

Methode 7: Focus groups

Bij een focus group onderzoeksmethode nodig je 5 tot 9 gebruikers uit om learnings te achterhalen van je digitale product. Tijdens je focus group sessie kan je mogelijke pijnpunten en bottlenecks van je digitale product bespreken. Focus group sessies zijn het perfecte middel om de beredenering, emoties en het gedachtenpatroon te achterhalen van je doelgroep. Het nadeel van focus group sessies is dat je niet ziet hoe de gebruikers daadwerkelijk de producten gebruiken.

Om een succesvolle focusgroup sessie te organiseren is het belangrijk om vooraf een duidelijke vragenlijst voor te bereiden, de juiste deelnemers te recruiten, een goede  gespreksleider te hebben en alle learnings goed te notuleren. Een focusgroup sessie duurt meestal tussen de 1 en 2 uur.

 

Methode 8: Tools

De bovenstaande user research methodes kunnen enorm veel informatie verzamelen van je doelgroep. Deze methodes hebben echter één ding gemeen, je verzameld alle informatie door je gebruikers te ondervragen of te observeren in een testomgeving. Hierdoor kan het zijn dat je informatie afwijkt van de realiteit omdat de gebruikers zich bewust of onbewust anders gaan gedragen. Dankzij user research tools kan je gebruikers onderzoeken die zonder enige onderbreking met jouw digitale tool aan de slag gaan. Zo kan je gebruik maken van screen recording tools, heat maps, analytics tools zoals Adobe of Google Analytics.

Daarnaast maken de tools het extreem makkelijk om veel data te verzamelen en te analyseren. Zo kan je gemakkelijk alle screen recordings filteren op device types, location of tijdstippen. Ook heb je binnen een mum van tijd meer dan 1000 recordings verzameld. Bij de overige user research methodes is het vele malen moeilijker om met hetzelfde gemak, dezelfde hoeveelheid data te verzamelen. Nadat je product live is gegaan, is het essentieel dat je gebruik maakt van user research tools, zodat je binnen een handomdraai deepdives kan doen om je bottlenecks beter te leren begrijpen.

 

Conclusie

De blogpost gaf je een beknopte introductie van het onderwerp user research. Hopelijk ben je het met mij eens dat user research een essentiële discipline is binnen het digitale landschap. User research helpt je namelijk bij het begrijpen van je doelgroep en het afstemmen van je digitale product op de behoefte van je doelgroep.

 

Kredits foto

 

Posted in: