Alles wat je moet weten over prototypes

prototypes
prototypes

Prototypes zijn echte essentials geworden als hulpmiddelen voor product teams en startups. Dankzij prototypes hoef je niet 6 maanden op het eindproduct te wachten voordat je de eerste feedback krijgt van je eindgebruikers. Sterker nog, dankzij prototypes begin je de ontwikkelfase van je digitale product met feedback. Lees alles over prototypes in deze blogpost.

 

Wat is een prototype?

Een prototype is een voorbeeldmodel van het uiteindelijke digitale product wat je wilt maken. Dankzij een prototype kan je het concept, interface, features en de userflow gemakkelijk zichtbaar maken, zonder eerst het uiteindelijke product te hoeven bouwen.

Het voordeel van een prototype is dat de kosten vele malen lager zijn dan het uiteindelijke product. Daarnaast kunnen er razendsnel aanpassingen gemaakt worden aan het prototype, waar het bij het uiteindelijke product uiteindelijke product complexer is en langer duurt. Hierdoor zijn prototypes uiterst geschikt om digitale producten zoals websites, webshops en apps op een hoog tempo door te ontwikkelen. Prototypes worden in een vroege designfase ontwikkeld, om belangrijke hypotheses te testen over het product. Als de belangrijkste hypotheses getest zijn en je een werkend concept hebt gevonden, kan je het digitale product bouwen op basis van je prototype learnings. Meestal is het technische aspect achter een prototype minimaal, zodat er snel ontwikkeld kan worden en de kosten laag zijn.

 

Waarom zijn prototypes essentieel?

Het inzetten van een prototype kan je vele voordelen opleveren. Hieronder staan vier voordelen van prototypes opgesomd:

  • Learnings: Het inzetten van prototypes levert je veel learnings op die je kan inzetten om je uiteindelijke product te verbeteren. Hierdoor krijg je als het ware een iteratief design proces. Je verbetert je digitale product hierdoor in meerdere design rondes waarbij je elke ronde hypotheses test en verbeteringen toepast.
  • Lagere kosten en complexiteit: Je hoeft je bij prototypes nog niet zorgen te maken over de techniek achter je prototype. Een prototype kan je simpel maken en aanpassen. Hierdoor hebben de aanpassingen die je maakt aan je prototype lagere kosten en kunnen ze sneller worden toegepast. Tijdens de prototypefase kan je digitale product nog radicale veranderingen maken en ben je dus flexibeler.
  • Tastbaar: Dankzij het uitwerken van een business model canvas, customer journey en user flow krijg je al enigszins een beeld over het uiteindelijke concept. Een prototype maakt het digitale product echter tastbaar en neemt alle onduidelijkheden weg. Je maakt features bespreekbaar en zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde golflengte zit.
  • Product Market Fit en usability: Prototypes schikken zich er uitermate voor om de usability en product market fit te testen van een digitaal product. Omdat de PMF en usability nog tijdens een prototype fase getest kunnen worden, kunnen de verbeteringen in een hoog tempo worden doorgevoerd, waardoor je meer verbeteringen door kan voeren in een kortere tijd.

 

Wanneer zijn prototypes essentieel?

  • Nieuw concept: Prototypes werken voornamelijk goed als je een nieuw digitaal product wilt opzetten. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe startup of bij het introduceren van nieuwe product features. In een vroege ontwikkelfase heb je nog veel onbeantwoorde vragen en kan je nog ingrijpende pivots maken om je digitale product succesvol te maken.
  • Hoge complexiteit: Als de productiekosten en de complexiteit hoog zijn van je digitale product loont het meer om een prototype te bouwen. Dit zijn juist de elementen waardoor je in een latere ontwikkelingsfase geen grotere pivots meer wilt maken. Zo wil je er liever niet achter komen tijdens de livegang van je app, dat je beter een website had kunnen bouwen. Maar denk ook aan digitale producten waar IoT features aan worden gekoppeld zoals bij FitBit het geval is. Dit maakt de complexiteit vele malen hoger van je digitale product.
  • Veel varianten: Prototypes zijn uiterst geschikt om meerdere conceptvarianten te testen. Met behulp van sterke hypotheses en een goed plan om je hypotheses te testen kan je de performance van de verschillende prototypes met elkaar vergelijken.
  • Veel onbeantwoorde vragen: Als je nog veel onbeantwoorde vragen hebt over je concept is het nuttig om een prototype te bouwen. Hoe meer onzekerheden er zijn, hoe groter de kans is dat je het uiteindelijke concept ingrijpend moet aanpassen en hoe nuttiger een prototype is.

 

Wat voor soorten prototypes zijn er?

Prototypes zijn er in vele verschillende soorten en maten. Zo kan je prototypes uitwerken op papier, kan je prototype digitaal uitwerken met behulp van je design tools of kan je zelfs werkende prototypes uitwerken dankzij prototyping tools. De verschillende type prototypes worden in drie verschillende categorieën ingedeeld; low fidelity, medium fidelity en high fidelity prototypes.

Low fidelity: De eerste prototype categorie zijn low fidelity prototypes. Low fidelity prototypes worden ingezet om het idee of concept van een digitaal product te testen. Zo kan de product market fit voor het eerst getest worden van een concept dankzij een low fidelity prototype. De layout en de kern functies en features komen hierbij duidelijk naar voren. De nadruk ligt nog niet op de details, waardoor het design minimaal is uitgewerkt. Low fidelity prototypes worden vaak uitgeschetst op papier. Hierdoor kan je snel aanpassingen maken en leg je de nadruk minder op de kleinere details.

Medium fidelity prototypes zijn de tweede categorie prototypes. Als het concept van een digitale product duidelijk is en weinig meer wordt aangepast ga je door naar een medium fidelity prototype. Bij een medium fidelity prototype leg je de nadruk op de user experience van het prototype. De navigatie en alle grote design componenten moeten goed zichtbaar zijn bij een medium fidelity prototype. Je laat letterlijk zien hoe je van het ene scherm naar het andere scherm kan navigeren en de features zijn verder digitaal uitgewerkt.

High fidelity: Bij een high fidelity prototype werk je het concept uit tot de kleinste details. Zo laat je secundaire schermen zien zoals het login scherm, de menu opties en error messages of 404 pagina’s. Daarnaast worden de details dusdanig uitgewerkt dat ze een usability test kunnen ondergaan. Het liefst maak je een clickable prototype tijdens de high fidelity fase, zodat je voor het eerst door je app, website of webshop heen kan navigeren.

 

Hoe test je prototypes?

Prototypes worden uiteindelijk gebouwd om je digitale product grondig te testen voordat je het gaat bouwen. Voordat je een prototype gaat bouwen is het daarom belangrijk om te weten wat je precies wilt gaan testen en hoe je het gaat testen. Hierbij maken we gebruik van hypotheses. Dankzij hypotheses kan je stellingen toetsen en belangrijke beslissingen nemen opbasis van de uitkomsten.

Tijdens de prototype fase is kwalitatief onderzoek erg belangrijk. Zo kan je user- en usability tests inzetten om de hypotheses van je prototype te testen. User tests worden ingezet om de toegevoegde waarde (utility) en de aantrekkingskracht (desirability) van een product te testen. Hiervoor kunnen low en medium fidelity prototypes ingezet worden. Usability tests kunnen de gebruiksvriendelijkheid van een prototype testen. Zo moet een gebruiker in staat zijn om zo snel mogelijk verschillende taken binnen het digitale product uit te voeren. Hierbij wordt bijvoorbeeld de navigatie grondig getest en worden onnodige barrières aangekaart. Usability tests kunnen het beste getest worden via high of medium fidelity prototypes.

 

Wanneer stopt de prototype fase?

Prototypes zijn er om binnen een korte periode en met een laag budget veel te leren over je digitale product. Als je te lang blijft hangen in de prototype fase, kunnen de kosten aardig oplopen en verspil je waardevolle tijd die je ook kan besteden aan het eindproduct. Een prototype hoef je niet tot een perfect resultaat door te ontwikkelen, het eindproduct wel.

Maar wanneer stop je dan met het verder ontwikkelen van je prototype? Voordat je begint met het bouwen van een prototype is het handig om een duidelijk doel vast te stellen. Wat wil je precies leren of bereiken met een prototype? Wil je bijvoorbeeld de product market fit, de desirability van features of de usability gaan testen? Met een duidelijk einddoel weet je precies waarvoor je een prototype bouwt en wanneer je je doel bereikt hebt. Hierdoor weet je dus ook wanneer je over kan gaan naar het bouwen van het echte digitale product.

 

Conclusie

Dankzij prototypes hoeven we niet 6 maanden te wachten tot het eindproduct af is en we de eerste reacties van onze doelgroep kunnen ontvangen. Je ontvangt de eerste feedback juist voordat je begint aan het eindproduct. Deze feedback zorgt ervoor dat we minder grote pivots hoeven te maken in het eindproduct, kosten besparen en sneller kunnen door ontwikkelen. In het huidige tijdperk waar de markt stikt van de innovatieve en succesvolle startups is er geen ruimte meer voor startups die per ongeluk succes behalen. Succes wordt bereikt door keuzes die vooraf zijn geverifieerd dankzij data en onderzoek. Prototypes zijn voor startups en nieuwe concepten een essentieel hulpmiddel geworden voor product teams die een (digitaal) product willen maken.

 

Bronnen

 

Credits foto

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.