11 musthaves om genoeg online traffic naar je webshop, website of app toe te sturen

Online Traffic
Online Traffic

Deze blogpost geeft je 11 must haves die je nodig hebt om succesvol online traffic naar je website, webshop of app toe te sturen. Weke must haves heb je al onder de knie? en aan welke moet je nog flink sleutelen?

 

Hieronder staat een overzicht van de 11 omlime traffic must haves:

  1. Duidelijke traffic goals en targets
  2. Customer journey map als vertrekpunt
  3. Acquisitie strategie
  4. Duidelijk plan voor de launch
  5. Optimalisatie van je verkeersbronnen
  6. Conversie attributie
  7. Kennis en skills van de belangrijkste verkeersbronnen
  8. Campagne tagging en rapportages
  9. Creativiteit
  10. Plan voor je user retention en user habits
  11. Traffic Hacks

 

Must have 1: Duidelijke online traffic doelstellingen en targets

Het is verleidelijk om gelijk in het diepe te duiken en manieren te verzinnen om meer verkeer naar je online product toe te sturen. Het is verstandiger om eerst vast te stellen wat je precies wilt bereiken. Werk daarom als eerste je online traffic doelstellingen uit.

De volgende vragen helpen je bij het uitwerken van je online traffic doelstellingen:

  • Wat is de doelstelling van je online product?
  • Wie is de doelgroep?
  • Wat voor engagement of conversie verwacht je van de doelgroep?
  • Wat zijn de kritieke fases die de doelgroep doorloopt tijdens hun journey?

 

Werk vervolgens duidelijke KPI’s uit waarmee je de online traffic doelstellingen meetbaar kunt maken.

 

Leg duidelijke traffic targets vast

Uiteindelijk wil je weten wanneer het goed of slecht gaat met de acquisitie van je bezoekers. Hiervoor heb je duidelijke targets voor nodig. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je elke maand 3000 unieke bezoekers wilt ontvangen en 500 nieuwsbriefinschrijvingen.

Maar hoe stel je realistische targets op die ook nog eens goed je ambities vertegenwoordigen? De onderstaande tips kan je gebruiken om realistische doelstellingen op te stellen.

Allereerst kan je industry benchmarks zoals die van mailchimp gebruiken. Benchmarks geven je een realistisch beeld over de mogelijke prestaties, waardoor jij beter je doelstellingen kan opstellen. Naast industry benchmarks kan je ook gebruik maken van concurrentie benchmarks via tools zoals Similar Web.

Je huidige traffic prestaties zijn een fantastisch vertrekpunt om realistische traffic targets op te stellen. Zo kan je doelstelling zijn dat je 20% meer verkeer wilt ontvangen dan vorig jaar, of je verwacht dat het aantal registraties met 30% toeneemt.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je genoeg conversies binnen krijgt en dat je business model klopt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je maandelijks minimaal 500 conversies nodig hebt voor een goed lopend business model. Gebruik deze informatie om ambitieuze maar realistische doelstellingen op te stellen.

 

Must have 2: Customer journey map als vertrekpunt

Customer Journey Map Maken.001
Customer Journey Map

Zorg ervoor dat je een duidelijke customer journey map hebt van je online product. Hierdoor begrijp je de journey van je doelgroep beter en weet je waar je het bezoekersverkeer naar toe moet sturen. Stel jezelf de volgende vragen als je naar de customer journey map kijkt van je online product:

 

  • Waar landen de users?
  • Is er een onboarding nodig?
  • Van welke features maken de bezoekers gebruik?
  • Welke stappen moeten bezoekers nemen om hun doel te bereiken?
  • Hoe trigger je bezoekers om verder te gaan?
  • Hoevaak moeten bezoekers terugkomen voordat ze een conversie maken?
  • Hoeveel herhalings-conversies maken bezoekers?

 

Als je al over data beschikt kan je de customer journey aanvullen met data. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel sessies je bezoekers nodig hebben voordat ze overgaan tot een conversie. Ook kan je de populairste landingspagina’s binnen een mum van tijd ontdekken en heb je meer inzichten op het gebruik van alle features. Deze data helpt je bij het maken van betere acquisitie strategieën.

 

Must have 3: Een acquisitie strategie / plan

Nadat je de customer journey goed begrijpt met de bijbehorende data, is het tijd om een actieplan te bedenken. Bij het opstellen van je acquisitie strategie verzin je verschillende methodes om meer online verkeer naar je website, webshop of app toe te sturen. Uiteindelijk zal je de perfecte acquisitie strategie alleen maar vinden op basis van data-gedreven optimalisaties. Maar duidelijk plan brengt je al aardig op weg.

Je kan je acquisitie strategie zien als het bordspel mastermind. Je moet erachter zien te komen wat de beste verkeersbronnen zijn, waarvoor je deze verkeersbronnen het beste kunt inschakelen en welke boodschap hier het beste bij past. De volgende vragen kunnen je helpen bij het vinden van de perfecte acquisitie strategie:

  • Welke verkeersbronnen zet je in?
  • Waarvoor zet je elke verkeersbron in?
  • Wat zijn de budgetten per verkeersbron?
  • Wat heb je nodig om de verkeersbronnen in te zetten?
  • Wat wordt je acquisitie roadmap?
  • Welke hypotheses wil je gaan testen?

 

Must have 4: Duidelijk plan voor de launch

Maar maak je acquisitieplan niet te complex. Hoe sneller je begint met je acquisitie, hoe meer tijd je hebt om data te ontvangen en hoe sneller je pivots kan maken om je acquisitie strategie te verbeteren. De fysieke launch van je online product kan je op drie methodes doen. Je kan je online product lanceren via een soft launch, hard launch of invite only methode. Hieronder worden de drie methodes kort beschreven:

 

Soft launch

Bij een soft launch maak je het online product bekend bij een klein deel van je doelgroep. Hierbij kan je het product goed testen en wil je geleidelijk aan nieuwe bezoeker acquireren. Product owners kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een app, website of webshop in de beginfase alleen beschikbaar te maken voor enkele landen.

 

Hard launch

Bij een hard launch wil je het online product aan een zo groot mogelijke groep tonen. Op kort termijn wil je meer mensen acquireren dan bij een soft launch. Je besteed meer van je acquisitiebudget, maar je verwacht ook meer inkomsten binnen een korte tijd. Het voordeel van een hard launch is dat je voor veel sensatie kan zorgen via een uitdagende campagne.

 

Invite only launch

Als laatste kan je een online product lanceren via een invite only methode. Hierbij breng je wel het product bij een grote groep (early adaptors) onder de aandacht, maar stel je het niet gelijk beschikbaar voor iedereen. Je creëert als het ware digitale schaarste, waardoor je de bezoekers triggert om niet te lang te treuzelen. Smartphone fabrikant One Plus gebruikte deze lanceringsmethode voor hun eerste twee toestellen en ook Tesla heeft gebruik gemaakt van de invite only methode voor hun Tesla Model 3 verkoop.

Denk goed na over de lancering van je online product, maar doe hier niet te lang over. Je inkomsten krijg je pas na de launch en acquisitiespecialisten kunnen hun werk pas echt doen als hun campagnes en strategieën ook feedback krijgen vanuit de data. Natuurlijk moet je er wel ervoor zorgen dat je online product goed werkt voordat je je product lanceert.

 

Must have 5: Optimalisatie van je verkeersbronnen

Als digital marketeer optimaliseer je niet alleen de conversie en UX van je online product, ook je online traffic heeft veel optimalisatie nodig. Test actief verschillende acquisitie strategieën, verkeersbronnen en campagne (uitingen) en bestudeer de impact op de acquisitie prestaties. Door targets en hypotheses vast te stellen dwing je jezelf om de traffic prestaties onder de loep te nemen. Kies de juiste campagnes door bijvoorbeeld de impact op de CTR, engagement of conversie te meten. Houdt je test learnings structureel bij en blijf de impact van je verkeersbronnen monitoren via je acquisitie dashboards en reports.

 

Must have 6: Conversie Attributie

conversie Attributie
conversie Attributie

Conversie attributie is de ultieme test om het belang van al je acquisitie bronnen te bepalen. Een conversie attributie analyse bepaalt hoeveel elke verkeersbron heeft bijgedragen aan de conversies. Een complexe klus om te berekenen, omdat bezoekers niet altijd bij hun eerste bezoek hun aankoop verrichten. Een goede conversie attributie analyse helpt je bij het investeren in de juiste verkeersbronnen. Omdat conversie attributie een vak apart is, kan je mijn voorgaande blog over conversie attributie lezen om alle ins en outs binnen een mum van tijd te weten.

 

Must have 7: Kennis en skills van de belangrijkste verkeersbronnen

Het is geen geheim dat zoekmachines voor veel websites en webshops de voornaamste verkeersbronnen zijn en dat apps goed zichtbaar moeten zijn in de appstores. Om succesvol nieuwe bezoekers te acquireren moet je bekend zijn met de belangrijkste verkeersbronnen van jouw digitale product. Hierbij denk je bijvoorbeeld aan direct verkeer, organic search, paid search, advertenties, mailing campagnes, notificaties, app stores, social media en referral websites. Zorg ervoor dat je voor en nadelen, de kosten en uitvoering van de belangrijkste acquisitie bronnen goed kent van jouw digitale product, zodat je deze optimaal kunt benutten.

 

Must have 8: Campagne tagging en rapportages

Achteraf moet je instaat zijn om de prestaties van elke verkeersbron en campagne bij te kunnen houden. Zorg er daarom voor dat alle campagnes goed zijn getagged. Gebruik bijvoorbeeld de Google campaign url builder om de campagne informatie in een url te plaatsen. Google Analyitcs kan dankzij deze url’s de juiste campagne labels koppelen aan de data. Bekijk voor elke verkeersbron wat voor tagging er nodig is om alle campagne KPI’s goed te kunnen tracken.

Als alle variabelen en metrics gemeten kunnen worden dankzij de campagne tagging, is het tijd om de data ook daadwerkelijk te visualiseren. Reports en dashboards kan je goed inzetten om je huidige campagne prestaties weer te geven. Je moet natuurlijk zien dat je goed opweg bent om je doelstellingen te behalen, of dat je juist nog flink je schouders eronder moet zetten. Daarnaast moet je ook in staat zijn om alle campagne prestaties tegen elkaar af te zetten zodat je ze beter kunt begrijpen en optimaliseren.

 

Must have 9: Creativiteit

Ace & Tate meets Félix Decombat
Ace & Tate meets Félix Decombat

Vooral met de manier waarop je verschillende verkeersbronnen inzet kan je erg creatief aan de slag gaan. Niemand heeft het je verplicht om saaie landingspagina’s te maken of een slaapwekkende email te versturen. Daag de mogelijkheden van je technologie en creatieviteit uit, zodat je wellicht een award winning campagne neer kan zetten waar je doelgroep van zal smullen. Zo heeft Ace & Tate bijvoorbeeld samengewerkt met de Franse illustrator Félix Decombat om een serie aan illustraties te verwerken binnen hun email campagnes. Laat de creative artist in jezelf naar boven komen en geniet van elke acquisitie euro die je investeert tijdens je campagnes.

 

Must have 10: plan voor je user retention en user habits

Customer Retention
Customer Retention

Het verkeer naar je online product bestaat niet alleen uit nieuwe bezoekers natuurlijk, maar (hopelijk) ook uit een hoop terugkerende bezoekers. Door bezoekers vaker terug te laten komen naar je website, webshop of app, haal je meer uit elke bezoeker die je acquireert.

Voor elke website, webshop of app ziet de verhouding tussen terugkerende en nieuwe bezoekers er anders uit. Hierdoor is het belangrijk om je retentie prestaties te analyseren en actief te verbeteren. Lees mijn voorgaande blog over user retention om o.a. de betekenis van user retentie en handige retentie analyses te vinden.

Een manier om de user retentie te verhogen van je online product is door user habits te vormen. Met behulp van notificaties of frequente content updates kan je ervoor zorgen dat jouw online product onderdeel wordt van de dagelijkse of wekelijkse routine van je gebruikers.

 

Must have 11: Traffic hacks

Digital marketeers kunnen kiezen uit honderden digital marketing tools die hun helpen om het online verkeer van hun product te managen. Maar ook buiten de populaire tools van Google, Adobe, Facebook en Sales Force kan je veel manieren vinden om je online traffic te optimaliseren. Succesvolle digitale producten hebben vaak hun eigen trucjes om hun product onder de aandacht te brengen.

Gebruikers van de betalings-app Tikkie maken bijvoorbeeld gratis advertentie voor Tikkie door de app simpelweg te gebruiken. De app gebruikers kunnen betaalverzoeken sturen naar hun vrienden via Whatsapp, zelfs als ze de app nog niet hebben geïnstalleerd. Nieuwe gebruikers kunnen zo kennis maken met de app zonder de app eerst te hoeven downloaden. Een slimme traffic hack waardoor Tikkie nieuwe leden kan werven zonder enige advertentiekosten te hoeven betalen.

 

Traffic Hacks - Conversiedesign.nl
Traffic Hacks

 

WeTransfer laat nog een goed voorbeeld zien van een traffic hack. Via WeTransfer kan je eenvoudig digitale documenten delen met je collega’s, vrienden of familie. Het enige wat je hoeft te doen is je document te uploaden en een link te versturen via de mail. Natuurlijk kan je de documenten alleen maar openen door naar de WeTransfer app of website te gaan.

Dit is een geniale methode om nieuwe gebruikers kennis te laten maken met WeTransfer. Een campagne en landingspagina met alle voordelen van WeTransfer is leuk, maar het product direct gebruiken bij je eerste touchpoint is natuurlijk geniaal.

Traffic hacks zijn onconventioneel en zeker gedurfd maar kunnen het verschil maken voor je online product. Schakel je eigen bezoekers in om nieuwe leden te werven, organiseer een groot offline event of laat bezoekers updates delen over de mijlpalen die ze bereiken binnen jouw online product.

 

Conclusie

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de bovenstaande 11 must haves om succesvol online traffic naar je website, webshop of app te begeleiden. Wat zijn jouw sterke punten? en aan welke must haves kan je nog wel wat sleutelen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.