10 vragen die ik heb gesteld aan Peter Ciepiela tijdens een interview

Pieter Ciepiela Interview
Pieter Ciepiela Interview

Peter combineert UX, strategie en Analytics als Head of Ecommerce USA binnen Suit Supply en heeft voorheen het optimalisatie traject opgezet binnen Philips. Hij staat hierdoor voor alles waar conversie design ook voor staat. Dit was zeker reden genoeg om een gesprek aan te gaan met Peter Ciepiela en hem een paar interessante vragen te stellen. In het vervolg van deze blogpost lees je de 10 brandende vragen die ik had voor Peter.

 

Vraag 1 – Wat is jouw reden om een digital expert te worden?

De online en digitale wereld trok mij altijd al. Eind jaren 90 maakten we een digitale revolutie mee met opkomende diensten zoals Napster en sindsdien was ik Hooked. Het was een natuurlijk transitie naar het werk wat ik vandaag de dag doe.

Ik werkte in het begin meer aan de IT/requirement kant als consultant waar ik veel operationeel werk moest doen. Toen ik met mijn business cliënten werkte kwam ik erachter hoe leuk hun werk eigenlijk was en wist ik wat ik wilde gaan doen. Het was mijn kans om een pivot te maken en ben kort daarna van Washington D.C. naar Frankrijk verhuisd. Daar heb ik een master marketing management afgerond en ben ik aan de slag gegaan. Na mijn avontuur in Frankrijk ben ik verhuisd naar Amsterdam en werd ik een online strategist.

 

Vraag 2 – Wat is het voordeel van het combineren van Strategie, UX en Analytics als digital professional?

Mijn persoonlijke filosofie is dat niets op zichzelf werkt. Je werkt in een proces wat groter is dan jezelf. Wat mooi is aan de tijd waarin we leven is dat verschillende methodologieën bij elkaar komen. Door het combineren van deze methodologieën minimaliseer je risico’s en maximaliseer je impact in de kortst mogelijke periode. Dat is was Lean UX voor mij betekent.

 

Vraag 3 – Is Lean UX daar de basis van?

Lean UX zorgt in dit proces dat alle methodologieën samen werken. Analytics, CRO, Agile thinking, Lean en UX Design komen hier allemaal bij elkaar. Peter legt vervolgens de vier Lean UX fases uit die hij graag doorloopt.

 

Fase 1 – Maak een solide business case

Begin met het probleem en stel duidelijke doelen vast. Daarna ga je aan de slag met het kwalitatieve en kwantitatieve aspect van het onderzoek. Wat vertellen de gebruikers ons? Tegenwoordig kan je verschillende methodes hiervoor gebruiken. Naast de data kan je bijvoorbeeld ook onderzoek doen via usability testing, surveys en lab testing.

Interview vervolgens de business stakeholders. Wat willen ze bereiken? Je wilt natuurlijk weten wat het belang van de stakeholders is bij jouw business case. Als die belangen er niet zijn, heb je geen echte business case.

Uiteindelijk bekijk je de best practises van verschillende marktleiders uit je industrie en verzamel je inspiratie. Door de gehele eerste stap heen gebruik je al veel van de verschillende methodologieën.

 

Fase 2 – Verzamel ideeën en maak een prototype

Tijdens de tweede stap verzamel je alle insights en research en ga je aan de slag met een kleine groep hackers in een kleine kamer, zodat je ongestoord aan de slag kunt gaan. Hun doel is om een werkend prototype te maken. Ze maken een compleet andere, klikbare website. Het is bijna alsof je een visie uit gaat werken tot een werkend prototype. Deze methode verbindt iedereen rondom hetzelfde doel. Een hack-sessie zorgt ervoor dat je niet alle problemen apart oplost, maar een gezamenlijke oplossing bouwt die niet met elkaar conflicteert.

 

Fase 3 – Test de impact van je prototype

Daarna komt het CRO en Analytics gedeelte terug. Je breekt je prototype op in kleine functionele hypotheses zodat je deze kunt gaan AB testen. Wat cool is in dit proces is dat je een compleet andere user-interface kan testen met live users op je website.

 

Fase 4 – Verwerk de testuitslagen

Uiteindelijk ga je de testuitslagen meten en meet je hoe de verschillende doelgroepen reageren op de testvoorstellen. Ontwikkel en deploy de winnaars en pivot indien het nodig is. Als je alles doorlopen hebt, begin je weer bij het begin en ga je andere interessante topics onderzoeken. Uiteindelijk hoort het eigenlijk nooit op te houden.

Het gehele proces zorgt ervoor dat je de risico’s minimaliseert en de impact maximaliseert. Vroeger kruisten we onze vingers en hielden we onze adem in als de nieuwe designs live gingen. Tegenwoordig mogen we niet lukraak ontwerpen plaatsen zonder de impact eerst te testen. Hier zijn de risico’s simpelweg te groot voor.

 

Vraag 4 – Welke skills zou een digital strategist moeten hebben in 2017?

Dat is een interessante vraag. Een digital strategist is als het ware een soort van online renaissance (wo)man. Ze hebben veel digitale kennis en skills over bijvoorbeeld alle analytics suites, UX- en UI-principes, social- en paid-media en E-commerce. Om alle end-to-end onderdelen in goede banen te leiden heb je een goede helikopter view nodig.

Naast je digitale kennis heb je ook operationele inhoud nodig van de business en industrie waarin je werkt. Denk maar aan de productie en levering van producten binnen een e-commerce bedrijf.

Ook is het belangrijk dat je goed met het management van het bedrijf kan communiceren. Met CRO experts kan je praten over de overtuigingstechnieken van Cialdini, maar hier hoef je het management niet voor te storen. Je moet in staat zijn om de impact van je business case (op de omzet, winst en andere waarden) uit te kunnen leggen aan het management.

 

Vraag 5 – Wat is de beste habit die je als digital professional hebt gecreëerd?

Ik zit altijd bovenop de data. Ik wil weten wat er gebeurt met de media investeringen, nieuwsbriefinschrijvingen etc. Als je niet boven op de nummers zit, weet je niet wat je doet.

Elke dag zit ik in de data en minimaal één keer per week ga ik dieper in de cijfers duiken. Je wilt bijvoorbeeld zien hoe je presteert op kort termijn, maar ook op langer termijn. Op kort termijn heb je misschien een positief effect, maar op langer termijn wellicht een negatief effect.

 

Vraag 6 – Wat is je favoriete gedeelte van het werken met data?

Insights! Het is een beetje alsof je een detective bent. Er is een moord gepleegd en het is aan jou de taak om uit te zoeken wie het gedaan heeft. Het is jouw moment om Sherlock Holmes te zijn. Er zijn zoveel mogelijke manieren om in de data te duiken, segmenten aan te maken en de uitkomsten vervolgens te analyseren.

Omdat de digitale wereld steeds complexer wordt, zie je ook dat je steeds meer data ontvangt en het moeilijker wordt om inzichten te krijgen. Hoe complexer de situatie, hoe groter de voldoening bij het vinden van een insight.

 

Vraag 7 – Kan je een paar must read boeken aanraden?

De ultieme klassieker is de Lean Startup van Eric Ries en laatst heb ik Hooked gelezen van Nir Eyal. Vooral het loop concept vind ik erg interessant van het boek Hooked. Binnen deze loop probeer je binnen je digitale product een habit te creëren, waardoor gebruikers meer aan de slag gaan met je digitale product. Zowel Lean Startup als Hooked zijn twee boeken die je veel kunnen helpen als je aan de slag gaat met Lean UX.

 

Vraag 8 – Wat is je favoriete digitale product, startup, platform of app?

Mijn favoriete app is Vivino. Vivino heeft een slimme manier gevonden om alle data en inzichten te halen uit de door gebruikers gemaakte foto’s van wijnflessen. Ze hebben op een leuke wijze een gamification element gemaakt van het ontdekken van nieuwe wijnen.

Het meest indrukwekkende van de app is de data die achter de app zit. Ze geven gebruikers vanuit de data nieuwe inzichten. Zo kan de app een smaakprofiel van je vaststellen op basis van de wijnflessen die je inscant. Met behulp van je smaakprofiel stellen ze je nieuwe wijnsoorten voor. De app kent je als het ware beter dan jezelf. Het machine learning gedeelte achter de app is niet overgecompliceerd, maar de app werkt wel gewoon goed.

Note to self/Vincent: In één van mijn volgende blogs ga ik de app Vivino onderzoeken.

 

Vraag 9 – Hoe belangrijk is het dat data onderdeel wordt van het product?

Telefoon - Technologische stap voorwaarts
Telefoon – Technologische stap voorwaarts

 

Als je data integreert in je product, speelt de data natuurlijk een belangrijke rol. Je maakt daarbij ook een grote stap voorwaarts, want je hebt hierdoor geen analist meer nodig om de data te analyseren. Je product analyseert de data zelf.

Je kan het wellicht wel met een telefoon switchboard vergelijken van een oude telefooncentrale. Telefoonoperators connecten de verschillende telefoonlijnen met elkaar. Ze pluggen de telefoonkabels in de switchboards om een telefoonverbindingen te maken.

Met een analist is het ongeveer hetzelfde. Als je geluk hebt, heb je de beschikking tot een analist die eens per dag de data kan analyseren. Door je analyses en acties te automatiseren op een slimme manier, ben je als het ware de switchboard fase voorbij. Je hoeft niet meer langs een switchboard, maar je maakt directe telefoonverbindingen. Dat is een enorm grote stap voorwaarts.

 

Vraag 10 – Heb je nog enige laatste learnings, wijsheden of quotes die je met ons wilt delen?

Keep testing. 

Dit moet je niet alleen toepassen in je directe werk omgeving, maar ook je dagelijkse leven. Probeer altijd meerdere manieren om het beter, interessanter of leuker te maken. Kijk of het werkt en blijf jezelf pushen om beter te worden.

 

Conclusie

Het was een leuk en leerzaam om te horen hoe Peter gebruik maakt van zijn UX, Strategie en Analytics skills als digital professional. Door zijn hands-on data gebruik zorgt hij ervoor dat zijn ideeën niet per ongeluk succesvol worden, maar een bewuste beslissing is op basis van data. Thanks for the interview Peter!

 

Credits foto telefoon: Pavan Trikutam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.