De 9 populairste online verdienmodellen op een rij

9 online verdienmodellen
9 online verdienmodellen

Steeds meer bedrijven gaan over naar online verdienmodellen. Boodschappen kan je online bestellen via webshops, vakanties boek je online en je favoriete games, TV-series en muziek kan je online streamen tegen maandelijkse subscriptions. In deze blogpost staan de 9 populairste online verdienmodellen op een rij.

 

Online verdienmodellen opsplitsen in twee categorieën

Online verdienmodellen kan je in twee groepen categoriseren. Allereerst kan je goederen en diensten natuurlijk verkopen. Door de veelzijdigheid van online producten kan je op 6 verschillende online manieren producten of diensten verkopen. Naast het verkopen van producten kan je ook online geld verdienen door partnerships aan te gaan met andere bedrijven. Zo kan je bijvoorbeeld online sales leads genereren via affiliate marketing of advertenties plaatsen als verdienmodel.

 

Alle 9 online verdienmodellen op een rijtje

 

 

I Online verkopen

 

1 Subscription model

Bij een subscription model betalen de gebruikers simpelweg voor een online lidmaatschap. De gebruikers betalen bij een subscription model per maand, kwartaal of jaar voor het gebruiken van een online product of dienst. Omdat gebruikers niet in één keer alle kosten hoeven te betalen, is het verdienmodel laagdrempeliger bij de aanschaf dan een premium verdienmodel, wat in de volgende alinea beschreven wordt. Daarnaast leveren subscription verdienmodellen ook een stabiele inkomstenbron, mits je online product een goede customer retention heeft. Je bestaande klanten blijven maandelijkse inkomsten genereren, wat weer niet het geval is bij een premium verdienmodel.

Vaak kunnen gebruikers een online product testen door gebruik te maken van een free trial. Dit is een succesvolle strategie die veel online producten gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. Gebruikers kunnen vaak kiezen uit meerdere subscription varianten. Tegen een meerprijs krijgen de gebruikers toegang tot exclusieve features.

Dropbox Business biedt bijvoorbeeld drie subscription varianten aan hun potentiële gebruikers. Hierdoor kunnen zowel de heavy users als de light users de perfecte sbuscription variant vinden en afsluiten.

 

Dropbox Business Subscription varianten
Dropbox Business Subscription varianten

2 Premium model

Via een premium verdienmodel betalen gebruikers eenmalig om toegang te krijgen tot een online product. Veel software licenties zoals het online office pakket, mobiele applicaties en playstation of xbox games zijn verkrijgbaar na eenmalige betalingen.

Het premium verdienmodel werkt voornamelijk goed als er veel vraag is naar een online product, er weinig concurrentie is in de markt of als je een populair merk hebt. In deze situaties is de eenmalige transactie een kleinere barrière, omdat je doelgroep minder keuze of een sterke voorkeur heeft.

Het voordeel van het premium verdienmodel is dat alle gebruikers die je binnenkrijgt hebben betaald voor je product. Je hebt hierdoor minder gebruikers t.o.v. een freemium model, maar je hebt hopelijk meer betalende gebruikers dan bij een freemium model.

Populaire Playstation spellen zoals Fifa 18 worden via een premium verdienmodel verkocht. Via de Playstation Store hoeven gebruikers eenmalig te betalen voor een videogame en kunnen vervolgens het spel direct downloaden en onbeperkt spelen.

 

Playstation video games premium model
Playstation video games premium model

3 Freemium model

Bij een freemium verdienmodel krijgen gebruikers gratis toegang tot de basisfunctionaliteiten van een app, website of (SaaS) tool, maar moeten ze betalen om toegang te krijgen tot de geavanceerde features. Het freemium verdienmodel is onwijs populair voor online producten zoals Spotify, LinkedIn en WeTransfer. Daarnaast maken veel online games gebruik van het freemium verdienmodel, zoals Online Soccer Manager en Farm Ville.

Een freemium business model is een laagdrempelige manier om kennis te maken met een online product. Gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken dat ze binnen 30 dagen moeten uitschrijven omdat zo anders overgaan naar een betaalde versie. Het voelt hierdoor veel minder gedwongen voor de doelgroep om van een freemium online product gebruik te maken.

Het grote voordeel van een freemium verdienmodel is dat ze veel potentie hebben om snel te groeien. De gratis functionaliteiten kunnen op een hoog tempo nieuwe gebruikers aantrekken. De uitdaging is echter om ervoor te zorgen dat genoeg gebruikers over gaan naar de betaalde versie van het online product.

Om het freemium business model succesvol te implementeren, moet het perfecte balans gevonden worden tussen de gratis en betaalde features. De gratis features moeten waardevol genoeg zijn om veel nieuwe bezoekers aan te trekken. De premium features moeten genoeg waarde opleveren om gratis bezoekers te converteren naar betalende bezoekers.

Wetransfer laat een voorbeeld zien van een freemium business model. Je kan gebruik maken van een gratis Wetransfer versie met een maximum van 2GB aan documenten versturen. Als je grotere bestanden wilt versturen en van nog meer gemakken voorzien zijn kan je ook van een betaalde Wetransfer account kiezen.

 

Wetransfer freemium model
Wetransfer freemium model

4 Webwinkels

Misschien wel het populairste online verdienmodel; de webwinkel. Bedrijven zijn natuurlijk al eeuwen gewend om geld te verdienen door producten of diensten te verkopen aan klanten. Via webshops zijn bedrijven nu ook instaat om online verkoopovereenkomst te sluiten. De sterke toename van het aantal webwinkels de afgelopen jaren toont aan dat het webwinkel verdienmodel erg geliefd is door klanten.

Webwinkels bieden dan ook vele voordelen aan klanten. Zo kunnen klanten op elke gewenste locatie en tijdstip producten kopen. Daarnaast kunnen ze gemakkelijk producten vinden en worden klanten vaak ook voorzien van vakkundige informatie op de productpagina’s.

Voor bedrijven biedt het webshop verdienmodel ook vele voordelen. Zo zijn bedrijven niet meer verplicht om retail vestigingen door het hele land te plaatsen op dure A-locaties. Daarnaast zijn webwinkels in staat om een grotere doelgroep te bereiken en is het voor webwinkels makkelijker om een exponentieel groeiende vraag aan te kunnen.

5 Veilingen

Waar slechts een kleine groep mensen gebruik maakt van offline veilingen, zijn online veilingen toegankelijk geworden voor iedereen. Bij traditionele veilingen denken we al snel aan de garage box veilingen van Auction Kings of het veilen van exotische auto’s met een miljoenen prijskaartje.

Veilingwebsites zijn wellicht nog niet zo populair als webshops of marktplaatsen, maar er zijn wel degelijk grote online spelers die laten zien dat online veilingen een prima verdienmodel zijn. Bedrijven zoals eBay.com, vakantieveilingen.nl en bonanza.com maken online veilingen toegankelijk voor miljoenen gebruikers en verkopen via dit verdienmodel een breed assortiment aan producten en diensten.

In de onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld hoe vakantieveilingen.nl verschillende veilingdeals aanbiedt aan haar bezoekers. Zelf geven ze aan meer dan 10 duizend veilingen succesvol af te sluiten per dag!

 

Vakantieveilingen.nl - veilingen model
Vakantieveilingen.nl – veilingen model

6 Online Marktplaats

Als je alle verdienmodellen zou moeten ranken op populariteit, zouden online marktplaatsen kort volgen achter webshops en online advertisement. Online marktplaatsen komen er in vele vormen en maten en voor, maar het principe blijft hetzelfde. Een website of app brengen verkopende en kopende gebruikers samen op een platform, zodat ze goederen of diensten kunnen verkopen en kopen.

Natuurlijk denkt iedereen gelijk aan populaire marktplaatsen zoals marktplaats.nl en eBay. Naast deze marktplaatsen zijn er echter ook marktplaatsen die zich richten op een niche markten. Ticketswap is bijvoorbeeld een online marktplaats voor het verkopen van concert of event tickets en Autoscout is een marktplaats voor het verkopen van auto’s.

Zelf beschikken de platformen niet over de producten, maar verdienen ze vaak door middel van een verkoopcommissie of advertenties. Hierdoor hoeven ze zich niet zorgen te maken over de inkoop, opslag en vervoer van hun assortiment en kunnen ze zich volledig richten op hun platform.

 

Ticketswap.nl marktplaats model
Ticketswap.nl marktplaats model

 

II Partnerships

7 Online Advertising

Voor vele apps, websites en nieuwssites zijn online advertenties de voornaamste bron van inkomsten. Het is ideaal voor websites die dagelijks veel verkeer ontvangen, maar niet aan elke bezoeker een product of dienst willen verkopen. Websites zoals nu.nl, manners.nl, en buienradar.nl tonen elke dag aan duizenden bezoekers advertenties waardoor ze weer meer kunnen investeren in hun contentproductie.

Google speelt met behulp van hun Google Adsense tool slim in op het advertentie verdienmodel van websites en apps. Google kan via Google Adsense relevante advertenties van derden plaatsen op jouw website of app. Hierdoor hoef jij je alleen te focussen op de content en het groeien van het aantal gebruikers. Een echte win-win(-win) situatie voor jou als online platform, bedrijven die willen adverteren en Google die de constructie mogelijk maakt.

In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van geplaatste advertenties op nu.nl.

 

Online advertenties op nu.nl
Online advertenties op nu.nl

8 Native advertisement

Het delen van gesponsorde content op vlogs, blogs en websites heeft vele namen. Zo kennen we de termen native advertisement, sponsored content, branded content en product placement. Uiteindelijk gaat het bij al deze termen om het plaatsen van gesponsorde content in artikelen of video’s van personen of bedrijven met een hoge autoriteit. De content wordt geplaatst alsof het geen reclame is, maar een reguliere blogpost of video. Het produceren van native advertisement content kost meer werk dan het plaatsen van online advertenties, maar de doelgroep besteed ook meer tijd om de content te consumeren.

Voor merken en producten is het een ideale manier om via de hoge autoriteit van een blog, vlog of nieuwssite je imago te verbeteren en je doelgroep te bereiken. Ze krijgen direct belangstelling van de doelgroep mits de content goed overkomt. Blogs, sites en video’s rondom een lifestyle, kook of tech thema delen vaak reviews in hun content, waarin ze uitgebreid vertellen over hun ervaringen met het product. Zowel voor de plaatsers van de native advertisement als de merken en producten die willen adverteren is dit een mooie win-win situatie en een effectief verdienmodel.

9 Affiliate marketing

Bij affiliate marketing als verdienmodel genereren websites leads of verkopen voor derden. Zo kan het zijn dat een fashionblog namens een externe webshop schoenen aanbiedt aan hun bezoekers. Als de bezoekers daadwerkelijk willen overgaan tot een aankoop, kan de fashionblog de gebruikers doorsturen naar de productpagina van de webshop. Als de bezoeker de schoenen ook daadwerkelijk verkopen, krijgt de fashionblog een commissie van de verkoop.

De meeste grote e-commerce partijen hebben een affiliate program, waarbij ze commissies betalen aan hun partners voor leads of verkopen. Zo hebben webshops zoals bol.com en amazon.com allemaal hun eigen affiliate programma. Voor zowel de publishers (in dit geval de fashionblog) als de adverteerders (de webshop) kan affiliate marketing een mooie win-win situatie zijn. Awin en Daisycon zijn veelgebruikte affiliate marketing tools die adverteerders en publishers aan elkaar koppelen.

 

Conclusie

Websites, webshops, apps en SaaS tools kunnen geld verdienen via vele verschillende verdienmodellen. Het kiezen van het juiste verdienmodel is essentieel om een winstgevend online bedrijf op te zetten. In de praktijk zie je dat veel online business modellen verschillende verdienmodellen tegelijkertijd inzetten. Zo zijn er webshops die advertenties tonen op hun eigen sites en zijn er betaalde apps waarbij je in-app aankopen kunt doen. Zorg ervoor dat je de 9 bovenstaande verdienmodellen allemaal kent, test en de beste variant implementeert, zodat jij ook het optimale verdienmodel kan toepassen voor jouw online product.

 

Credit foto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.