6 digitale producten die op creatieve wijze data gebruiken

Zes creatieve data cases - Conversie Design
Zes creatieve data cases

Wat hebben Vivino, Strava, Buienradar, Skyscanner, Fifa 18 en Spotify met elkaar gemeen? Juist! Ze maken allemaal op een creatieve wijze gebruik van data. Lees snel meer over de zes creatieve data cases en meer in deze blogpost.

Elke data case heeft weer een eigen creatieve wijze om waarde uit data te halen. Bij elke case wordt er een bestaand digitaal product als voorbeeld gebruikt. Hopelijk kom je dankzij de cases zelf op nieuwe ideeën om aan de slag te gaan met data binnen je eigen website, webshop of app.

 

Bekijk de zes data cases die in dit artikel behandelt worden:

  1. Vivino
  2. Strava
  3. Buienradar
  4. Skyscanner
  5. Fifa 18
  6. Spotify

 

1 Gebruik data om te herkennen, vertalen en scannen – Vivino

Eén van de coolste data-functionaliteiten is het herkennen, scannen en vertalen van geluiden, beelden, teksten of voorwerpen. De tool Shazam kan bijvoorbeeld elk muzieknummer herkennen binnen een paar seconden. Dat de tool populair is en goed functioneert blijkt ook wel uit de recente aankoop van Shazam door Apple voor $400 miljoen euro. Ondanks het succes van Shazam wil ik de app Vivino bespreken als case. De tool kreeg ik als tip binnen tijdens mijn blog-interview met Peter Cepiela.

De app Vivino helpt je bij het kiezen van de juiste fles wijn in een supermarkt, wijnspeciaalzaak of restaurant. Het mooie van Vivino is dat de app gratis is en je verder niks anders nodig hebt dan je telefoon. Je maakt simpelweg een foto van een fles wijn, waarna Vivino de fles wijn herkent en je voorziet van de juiste user ratings en reviews. Ook kan je de flessen die je zojuist hebt gescand bestellen via de app, of kan je via de app zoeken naar een goede wijn via de handige filters. Dit maakt Vivino een app die elke wijnliefhebber op zijn telefoon zou moeten hebben dankzij hun uitgebreide database aan wijnen. Met meer dan 27 miljoen gebruikers is Vivino één van de populairste apps voor wijnliefhebbers over de hele wereld.

 

 

2 Gebruik data om persoonlijke prestaties bij te houden – Strava

Dankzij data leren we steeds meer over onze persoonlijke prestaties, welzijn of handelen, zonder direct hiervoor een expert voor in te hoeven schakelen. Iedereen kent natuurlijk de fitness trackers als voorbeeld. Strava is echter een product die fitness tracking een stapje verder brengt en laat hun passie zien door hun gratis beschikbare data tools.

Strava is een sociaal netwerk voor sporters. Met behulp van de app kan je je eigen prestaties bijhouden, in contact komen met andere sporters en meedoen aan challenges. Strava verzamelt data van sportactiviteiten via GPS en eventueel een hartslagmeter. Deze data wordt aangevuld door de profieldata die de gebruikers zelf invullen, zoals de sport die ze gaan beoefenen. Met deze data kunnen de sporters gemakkelijk de gelopen afstand, de snelheid en route meten. Hierdoor kunnen de atleten zich volledig focussen op het uitoefenen van hun sport en zelfs extra motivatie halen uit hun prestaties.

Het detailniveau van de Strava data kan ik het beste uitleggen doormiddel van twee voorbeelden. Als eerste voorbeeld kijken we naar Strava data van de Londen Marathon uit 2016. De onderstaande screenshot toont al aan dat de volledige route wordt getoond inclusief de parcourshoogte van de marathon. Daarnaast zie je precies wat het hoogste punt, laagste punt en de afstand is. Naast deze algemene data van de marathon kan je ook de persoonlijke prestaties zien van de Strava renners die hebben meegedaan aan de marathon. Als je op de deelnemers klikt zie je letterlijk wat hun tempo was per parcours-sectie. Erg leerzaam als je aan het trainen bent voor de London Marathon in 2018!

 

Strava London Marathon
Strava London Marathon 2016

 

Als tweede data voorbeeld wil ik je de Strava heatmap tool laten zien die ze gratis beschikbaar hebben gemaakt via Strava Labs. De heatmap toont alle Strava sportactiviteiten over de hele wereld in één handig overzicht. Vervolgens kan je de sportintensiteit gemakkelijk binnen jouw regio bekijken. Voor deze tool gebruikt Strava meer dan 13 biljoen datapunten en 1 miljard sportactiviteiten. Deze tool hoeven ze niet beschikbaar te maken en telkens te updaten met nieuwe data, maar uit hun passie voor data en sporten delen ze deze data. Bekijk hier hoe Strava de heatmap heeft gemaakt. Strava toont hiermee dat ze op creatieve wijze data gebruiken om sociale netwerken te vormen en mensen motiveren om beter sportprestaties af te leveren.

 

Strava Global heatmap
Strava Global heatmap

 

3 Gebruik data als content – Buienradar

Websites zoals NU.nl en Voetbalzone.nl krijgen elke maand miljoenen bezoeken omdat hun bezoekers vaak terugkeren naar hun platform. Dagelijks of wekelijks bekijken vele Nederlanders de websites om de laatste voetbal- of nieuws-content te lezen. Daar staat tegenover dat de redacties elke dag weer keihard moeten zwoegen om de lezers genoeg nieuwe content aan te bieden, zodat de lezers elke dag weer terug willen komen.

Buienradar pakt het anders aan. Al meer dan 10 jaar voorziet Buienrader de Benelux van online weersverwachtingen. Volgens Similarweb krijgt de Nederlandse website meer dan 26 miljoen bezoeken per maand en geven ze de bezoekers genoeg redenen om wekelijks of dagelijks de weersverwachtingen te bekijken.

De weerdata van Buienradar speelt hierbij de hoofdrol en de overige teksten, afbeeldingen en video’s ondersteund de getoonde weerdata. Een geniaal concept als je er zo over nadenkt. Kranten en nieuwssites moeten namelijk het grootste deel van hun content telkens opnieuw schrijven. Buienradar bespaart hierdoor veel FTE die ze weer kunnen investeren in het verder ontwikkelen van de weerradars en exclusievere content zoals de videoweerberichten.

 

Buienradar Mobiele Website Screenshots
Buienradar Mobiele Website Screenshots

 

De meest bekende weerdata is natuurlijk de weerkaart voor het aankomende uur, 4 uur of 24 uur. Op deze kaart kan je de buien, sneeuw, temperatuur en satellietbeelden in de gaten houden van de Benelux. Daarnaast heb je de weersverwachtingen voor de aankomende 14 dagen. Ook voorziet Buienradar haar doelgroep van niche-data. Zo toont de weersite ook bijvoorbeeld een luchtkwaliteitsindex, een pollen- en hooikoortskaart, een windkaart en een kaart van de actuele grondtemperatuur. hierdoor is de website niet alleen interessant voor de gewone burgers, maar ook voor boeren, windsurfers en gezondheidsinstanties. Kortom, de weerdata van Buienradar geeft je elke dag weer een reden om terug te keren naar hun website. Hiermee toont Buienradar aan dat je data succesvol kan inzetten als retentie-strategie.

 

4 Gebruik data voor een dynamische prijs en aanbod – Skyscanner

Vliegtuigmaatschappijen hebben ideale websites om tickets te boeken. Het enige probleem is dat consumenten moeten kiezen uit heel veel vliegtuigmaatschappijen. Consumenten maken daarom graag gebruik van vergelijkingssites om de beste vliegtickets te vinden. Hierdoor kan je de beste vluchten, met goede tijden vinden binnen een handomdraai. Ik zelf vind Skyscanner een fijne tool om de beste vliegtickets te vinden. Ze zetten zichzelf in de markt als een travel metasearch engine.

Dat er een hoop data nodig is om de juiste vliegtickets aan de juiste zoekopdrachten te koppelen is geen geheim. Daarnaast maken de vliegtuigmaatschappijen gebruik van dynamic pricing, waardoor de ticketprijzen elk moment anders kunnen zijn. Het aantal dagen voor vertrek, aantal geboekte vluchten, je locatie en vele andere variabelen beïnvloeden de prijs van je vliegtickets. Het bepalen van de vliegticketprijzen is hierdoor een wetenschap op zichzelf geworden.

 

Skyscanner Mobiele Website Screenshots
Skyscanner Mobiele Website Screenshots

 

Na het versturen van je ticketzoekopdracht op Skyscanner, gaat Skyscanner aan de slag met het ophalen van de data. Deze data is mogelijk gemaakt door verschillende partner technologieën (o.a. NDC, Amadeus en Navitaire) en haalt de data op van de vliegtuigmaatschappijen. De vliegtuigmaatschappijen kunnen hun prijs dynamisch aanpassen op hun eigen site en de third party websites van hun partners. De data van de verschillende vliegtuigmaatschappijen wordt vervolgens overzichtelijk getoond op de Skyscanner website, waarna de bezoekers de beste tickets uit kunnen kiezen.

Dankzij al deze technologie en natuurlijk de data zijn wij als consumenten beter in staat om de juiste vliegtickets te boeken voor onze ideale reis. Vliegtuigmaatschappijen kunnen daarnaast een beter balans vinden tussen het winstgevend maken van vluchten en het aanbieden van concurrerende prijzen.

 

5 Gebruik data voor entertainment – Fifa 18

Online gaming is extreem populair. De mogelijkheden zijn eindeloos en spellen zijn er genoeg. Van alle spellen blijft het voetbalspel Fifa elk jaar één van de favorieten. De kans is groot dat je er nog nooit bij stil hebt gestaan dat er extreem veel data nodig is om een spel zoals Fifa 18 te maken. De makers Electronic Arts staan erom bekend dat ze sporten perfect na kunnen simuleren op gaming consoles. Hierdoor kunnen miljoenen gamers scoren als Messi of Ronaldo in Fifa en hun eigen team opbouwen.

Fifa 17 bevatte meer dan 700 professionele voetbalclubs en meer dan 18,000 spelers. Elke speler wordt op meer dan 30 statistieken beoordeeld door een netwerk van 9000 data reviewers. Dat de ratings niet alleen leven onder de fans maar ook onder de spelers zelf blijkt wel uit het volgende filmpje.

 

 

De ratings van de teams en spelers is niet de enige data wat het spel gebruikt. Het gaat zelfs zover dat bewegingen van de echte spelers doormiddel van motion sensors wordt opgenomen, zodat deze data gebruikt kan worden om het spel echter te maken. EA doet dit uiteindelijk niet voor niets. Op een gemiddelde zondag werden er afgelopen jaar 200 miljoen wedstrijden gespeeld op Fifa 17. Daarnaast was Fifa 17 het meest verkochte console spel in 2016 met meer dan 9 miljoen exemplaren verkocht alleen al voor de PS4.

 

 

6 Gebruik data voor campagnes – Spotify

Bedrijven zitten in een eeuwige strijd als het gaat om campagnes. De bedrijven willen binnen hun campagnes zoveel mogelijk mensen bereiken met een zo persoonlijk mogelijke boodschap. Deze twee uiteindes botsen natuurlijk met elkaar. Hoe breder de doelgroep is, hoe onpersoonlijker de boodschap wordt. Hoe persoonlijker de boodschap, hoe smaller de doelgroep wordt. Spotify gebruikt data om deze strijd te ontlopen.

Sinds 2013 voert Spotify een datagedreven campagne uit waarbij ze de gebruikers een jaarlijkse terugblik geven op basis van hun streaming statistieken. Hierbij krijgen de gebruikers een persoonlijke playlist die is samengesteld aan de hand van hun eigen luistergedrag en muzieksmaak. Spotify wil hiermee laten zien dat ze hun gebruikers echt begrijpen. Muziek is tenslotte persoonlijk en Spotfy wil een persoonlijke gids zijn voor haar luisteraars.

Ben je benieuwd geworden naar je eigen 2017 recap? Bekijk je eigen 2017 playlist via de Spotify campagne landingspagina. Bekijk ook gelijk hoe Spotify data heeft gebruikt om offline campagnes te voeren. Op basis van de gebruikersstatistieken heeft Spotify user goals geplaatst op grote billboards. Zo deed Spotify bijvoorbeeld een tribute naar een luisteraar die al 1251 keer naar het nummer Humble heeft geluisterd van Kendrick Lamar. Een erg creatieve methode om hun doelgroep te prikkelen met behulp van data!

 

Conclusie

Vaak koppelen we creativiteit niet gelijk aan data, terwijl er juist heel veel creativiteit nodig is om alle waarde uit data te halen. Hopelijk brengen de cases van o.a. Vivino, Buienradar en Spotify je op nieuwe ideeën om aan de slag te gaan met data.

 
Credits foto

  • Rawpixel
  •  

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.