Wat betekent sociaal kapitaal en waarom is het belangrijk?

Sociaal Kapitaal
Sociaal Kapitaal

In een tijd waar sociale netwerken steeds populairder worden, is het belangrijker dan ooit om meer over sociologie te leren. Sociaal kapitaal is zo’n onderwerp dat digital experts anno nu toch echt horen te begrijpen. Deze blog legt je alles uit over sociaal kapitaal.

Instagram ziet dagelijks 500 miljoen gebruikers komen en gaan en Youtube krijgt maandelijks 1.5 miljard ingelogde bezoekers op hun platform. Termen zoals customer engagement, online communities, sociale netwerken klinken de meeste dan ook niet meer vreemd in de oren. Maar wat betekenen deze termen nou echt? Waar bestaat het uit? Hoe kan je het tot je voordeel gebruiken? Wat is het verband tussen deze termen en het succes van Youtube en Instagram? Door deze onderwerpen te bestuderen kom je erachter hoe online communities in elkaar zitten.

Dit hoofdstuk focust zich op sociaal kapitaal. Een belangrijke term binnen sociologie en tegenwoordig ook voor digital experts. In de volgende hoofdstukken kom je erachter wat het betekent, uit welke dimensies het bestaat en hoe je het zelf kunt stimuleren binnen je eigen community.

 
Deze blogpost behandelt de volgende onderwerpen:

 

Hoofdstuk 1 – Waar komt de term Sociaal Kapitaal vandaan?

Sociaal kapitaal komt van de Engelse term social capital. Dankzij het werk van Robert Putnam heeft sociaal kapitaal buiten het vakgebied sociologie veel bekendheid gekregen. Hij deelde daarbij zijn belang van sociaal kapitaal onder andere via het boek Bowling Alone. Tegenwoordig wordt de term sociaal kapitaal vaak in verband gebracht met online communities en is hiermee belangrijk geworden voor digital experts. Deze blogpost behandelt sociaal kapitaal binnen een online (marketing) context.

 

Hoofdstuk 2 – Wat betekent sociaal kapitaal?

Voordat we beginnen bij de betekenis van sociaal kapitaal, beginnen we eerst bij het begrijpen van kapitaal zelf. Kapitaal staat voor de bezittingen (ook wel vaak assets genoemd) waarmee je waarde kan creëren. Bedrijven willen binnen het kapitalisme hun kapitaal omzetten in geld en winst. Er zijn vele verschillende kapitalen waar sociaal kapitaal er één van is. Sociaal kapitaal is niet zomaar een asset, het is misschien wel het belangrijkste kapitaal wat voor het succes zorgt van digitale producten. Platformen zoals Instagram, Youtube, Airbnb en Spotify zijn populair geworden dankzij hun sociaal kapitaal. Hun sociale netwerk is het product.

Sociaal kapitaal staat voor de waarden die in een netwerk van relaties zitten van personen en groepen. Je kan het niet vastpakken, opslaan of bezitten. Sociaal kapitaal leeft in het netwerk tussen de personen zelf. Sociaal kapitaal maakt de relaties binnen een netwerk sterker, meer waardevol en effectiever. Omdat sociaal kapitaal niet tastbaar en zichtbaar is, is het natuurlijk lastiger om echt goed voor je te zien. Daarnaast leeft sociaal kapitaal in het netwerk zelf en klinkt het als een allesomvattend begrip. Na het lezen van het volgende hoofdstuk kom je erachter dat sociaal kapitaal uit meerdere dimensies bestaat en leer je wat onder elke sociaal kapitaal dimensie valt.

 

Hoofdstuk 3 – Dimensies van sociaal kapitaal

De waarden van sociaal kapitaal kan je onderverdelen in drie dimensies; een structurele dimensie, cognitieve dimensie en een relationele dimensie. Hieronder worden de dimensies verder toegelicht.

 

Structurele dimensie

Bij de structurele dimensie gaat het puur om de connecties tussen de netwerkleden. Het geeft aan wie een community member allemaal kent, hoe sterk de connectie is van de leden en de hiërarchie onder de leden zelf. Personen die elkaar dagelijks zien of elkaar al jaren kennen hebben een sterkere connectie dan personen die elkaar net ontmoeten. In beide gevallen is er een connectie tussen personen, alleen verschilt de intensiteit van de connectie.

Als je dit terugkoppelt naar je eigen community of platform is het dus belangrijk om niet alleen te kijken hoeveel actieve leden je hebt, maar ook de customer engagement intensiteit te meten.

 

Cognitieve dimensie

De cognitieve dimensie legt uit hoe community leden met elkaar communiceren. Zo ontwikkelen community leden een gemeenschappelijke taal, veelbesproken onderwerpen en communicatiemethodes met elkaar. Dit zorgt ervoor dat je sneller met elkaar kan communiceren, dat je meer informatie kan overbrengen en uiteindelijk een hechtere community krijgt. Denk maar bijvoorbeeld na over hoe je content deelt op Funda, Instagram en Youtube. Je gebruikt geen Hashtags op Funda en op Instagram deel je vaak meer persoonlijke content dan op Youtube. Het ontwikkelen van een eigen community taal en communicatiemethode is dus erg belangrijk voor een hechte community.

 

Relationele dimensie

De relationele dimensie legt uit wat voor soort relatie de leden met elkaar hebben. In hoeverre identificeren leden zich met de community? Wat brengen ze in bij de community en wat krijgen ze ervoor terug? Wat is de commitment van community leden tegenover de community? Personen steken meer engagement in communities waarmee ze zich identificeren of waar ze veel waarde voor terug krijgen. Voetbalfans steken zo veel tijd en energie in hun geliefde clubs, omdat ze zich ermee identificeren.

Naast de bovenstaande punten horen vertrouwen en normen en waarden ook onder de relationele dimensie. Zonder vertrouwen vermijden meer leden risico’s bij bijvoorbeeld nieuwe aankopen of inschrijvingen.

 

Hoofdstuk 4 – Sociaal kapitaal binnen online communities

De term sociaal kapitaal vind je in vele vakgebieden terug en wordt onder andere vaak in verband gebracht met online communities en dat is logisch. Sociaal Kapitaal is erg belangrijk voor communities. De waarden van sociaal kapitaal zorgen ervoor dat community leden zich optimaal kunnen engagen. Hoe en in welke intensiteit de community leden met elkaar verbonden zijn, hoe ze communiceren en de onderlinge verhoudingen tussen community leden heeft allemaal impact op de customer engagement die de leden vertonen.

Wil je meer over je eigen community weten? Het is heel simpel. Loop de elementen van de drie sociaal kapitaal dimensies na binnen je eigen community en kijk welke elementen je duidelijk terug ziet komen. Wellicht is identiteit erg belangrijk voor je brand community of zie je dat community leden een eigen manier vormen om met elkaar te communiceren. Zodra je er bewust van bent, kan je het ook actief gaan managen. Het onderstaande hoofdstuk legt uit hoe je sociaal kapitaal binnen je online community kan stimuleren.

 

Hoofdstuk 5 – Hoe creëer je sociaal kapitaal binnen je eigen community?

Het is niet de bedoeling dat je constant een checklist erbij houdt van alle sociaal kapitaal dimensies. Het is belangrijk om het vooral simpel te houden. Volg de onderstaande drie tips om sociaal kapitaal te verbeteren binnen je eigen community.

 

Stap 1: Leg je community values vast

Een succesvolle community ontwikkel je alleen als je weet waar je voor staat en wat je community doel is. Ben je een brand community en staat identiteit hoog in het vaandel? Of is je community opgericht om content te delen en staat de contentkwaliteit voorop? Hieronder staan vijf voorbeelden van communities die duidelijk weten waar ze voor staan en wat ze willen bereiken. Zou jij op basis van de community values de communities kunnen herleiden?

 

Marktplaats is een advertentiesite die kopers en verkopers samenbrengt – Marktplaats

 

Funda is sinds 2001 hét vastgoedplatform van makelaars voor consumenten en ondernemers – Funda

 

Met Spotify vind je makkelijk de juiste muziek voor elk moment – op je smartphone, computer, tablet en nog veel meer apparaten – Spotify

 

to organize the world’s information and make it universally accessible and useful – Google

 

Wij zijn Tweakers. Wij stellen technologie op de proef. – Tweakers

 

Stap 2: Luister naar je community leden

Luister naar de kwalitatieve en kwantitatieve feedback van je community leden. Houdt goed bij via je data analyses waar je leden zich mee engagen. Wellicht gebruiken de gebruikers maar de helft van je product features, of zijn ze alleen in een select aantal content-onderwerpen geïnteresseerd. Gebruik deze input om je community beter op je doelgroep af te stemmen. Een goede product-market fit is belangrijker dan het lanceren van technologisch geavanceerde product features. Als niemand je product features wilt gebruiken is het natuurlijk weinig waard.

 

Stap 3: Creëer meer customer engagement

Sociaal kapitaal is een bijproduct van customer engagement. Elke keer als een gebruiker zich engaged met een community, kan het wat meer vertrouwen krijgen of beter identificeren met een community. Zorg ervoor dat je de groep engaged users binnen je community uitbreidt en de intensiteit van je engagement verhoogt. Daarnaast is het belangrijk dat je retentie op orde is, want het is lastig om sociaal kapitaal op te bouwen als de leden snel weer weg zijn.

 

Conclusie

Dankzij deze blog weet je wat sociaal kapitaal betekent, waar het uit bestaat en hoe je het kunt ontwikkelen. Maar misschien is de belangrijkste les wel dat je niet tegen elke prijs je kan richten op de acquisitie en conversie prestaties als het ten kosten gaat van je customer engagement en hiermee ook je sociaal kapitaal. Weet waarvoor je staat als community, luister goed naar je community en zorg ervoor dat je werkt aan een gezamenlijk doel. Uiteindelijk is de community niet alleen van jou, maar deel je het met de community leden.

 
Bronnen

 
Credits foto

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.