Best practice: Tesla heeft dé ultieme website voor een autofabrikant ontworpen

Home page Tesla Webiste
Home page Tesla Webiste

 

Je kan veel leren van boeken, blogs en papers over UX, strategie, design en conversie. Maar misschien kan je nog wel het meeste leren van alle meesterwerken die online in de etalages staan. Door websites, webshops, apps en tools onder de loep te nemen kan je veel leren over de ideeën van de makers. Deze blogpost analyseert de best practices van de Tesla website.

De website van Tesla speelt een belangrijke rol binnen het business model van Tesla. Zo binnen een paar klikken je eigen Tesla bestellen. Dat bezoekers graag Tesla bestellen blijkt wel uit het aantal bestelde model 3 Tesla’s. Tesla maakte bekent dat ze 325,000 reserveringen in de eerste week na de Model 3 release hebben binnen gekregen. De reserveringen waren goed voor 14 miljard dollar aan toekomstige verkopen en laten de ware impact van hun website zien. Deze blogpost analyseert de best practices van de Tesla website vanuit mijn perspectief.

 

Tesla maakt van auto’s online bestellen een belevenis

Eigenlijk is het best raar. Vaak genieten mensen bij het doen van nieuwe aankopen. Zeker als het gaat om luxe goederen zoals horloges, nieuwe jassen, tassen en schoenen. Bij het kopen van auto’s zou het helemaal een fijn gevoel moeten geven. Bijna alle automerken maken er echter een administratieve taak van en proberen hun manier van verkopen wat ze in de jaren hebben ontwikkeld over te zetten naar het web. Prijzen van auto’s worden onder voorbehoud gegeven en zijn moeilijk te vinden omdat je een prijslijst moet downloaden. Brochures van auto’s download je per PDF om te zien wat een auto allemaal kan. Als je het heel erg gek maakt kan je een proefrit plannen of je kan een afspraak inplannen om de administratie verder af te ronden.

Tesla heeft het duidelijk anders aangepakt en maakt het weer leuk om auto’s te gaan shoppen (op het web). De Tesla modellen worden op de pagina weergegeven als een waar lustobject. De videos gemaakt om de voordelen van de auto uit te leggen hebben iets weg van autoprogramma’s zoals Top Gear. Zo kan je video’s bekijken waarbij je de zelfrij-functie kan ontdekken of een Tesla kan bekijken die over sneeuw aan het driften is. Ook worden de voordelen van de modellen en Tesla duidelijk opgesomd via de duidelijk opgebouwde pagina’s.

 

Doelen van de website

Tesla heeft een duidelijk doel voor de website; bezoekers een tesla laten bestellen. Natuurlijk gaan hier nog een paar stappen aan vooraf. Allereerst wil Tesla de bezoekers laten kennismaken met het merk Tesla en haar modellen. Daarna wil Tesla je overtuigen van de voordelen van een Tesla. De website zit vol met argumenten die uitleggen dat een Tesla rijden slimmer, leuker en veiliger is. Als de bezoekers alles weten over Tesla en de modellen, kunnen ze een eigen Tesla samenstellen en uitkiezen. Vervolgens kunnen de gekozen modellen besteld worden in een paar simpele stappen.

Hieronder staan alle doelen van de Tesla website nogmaals op een rij:

  • Bezoekers Tesla en de modellen laten ontdekken.
  • Bezoekers informeren over de voordelen van de Tesla’s.
  • Bezoekers een Tesla model laten configureren en uit laten kiezen.
  • Bezoekers een Tesla laten bestellen.

 

User Flow

Mede dankzij de duidelijke doelen van de website, heeft de website een simpele en duidelijke flow. Hierdoor raken de bezoekers niet de weg kwijt en weten ze wat ze kunnen verwachten. Na het landen op de homepage is het mogelijk om een Tesla binnen drie simpele stappen te bestellen. Je vergeet bijna dat Tesla auto’s verkoopt met een prijskaartje dat tegen de 200K aan kunnen zitten. Mede door de soepele en simpele user flow is het makkelijker om een Tesla te bestellen dan het bestellen van vakantiefoto’s of opmaat gemaakte gordijnen. Well done Tesla!

 

User flow van de Tesla Website
User flow van de Tesla Website

 

Homepage

Als je op de homepage landt, merk je al snel dat het niet om een gewoon automerk gaat. Waar conventionele automerken je proberen te storen met video’s van hun auto’s via advertenties en reclames, laat Tesla haar video’s zien op de homepage. De video’s storen hierdoor hun doelgroep niet, maar inspireert ze juist! Binnen tien seconden vliegen alle drie de Tesla modellen in een spectaculaire wijze over je beeldscherm.

De homepage is niet volgestampt met tekst, banners en heeft geen carrousel. In tegendeel. Er staan vier duidelijke knoppen in het midden van de pagina. Deze knoppen geven je drie methodes om een Tesla te bestellen en een optie om een testrit aan te vragen. Het doet precies waarvoor de website is gemaakt!

 

Bestel methodes

Een Tesla kan je via de volgende drie methodes bestellen:

  • Bezoekers kunnen een eigen Tesla tot in de fijnste details zelf samenstellen
  • Bezoekers kunnen een rij-klare Tesla bestellen
  • Bezoekers kunnen een occasion Tesla bestellen

De drie methodes om een tesla te bestellen staan in het midden van de homepage. Als je zelf je eigen Tesla wilt samenstellen, maak je gebruik van de design studio tool van Tesla. Waar het bij de meeste auto-websites voelt alsof je een administratieformulier invult om je eigen auto samen te stellen, voelt het bij Tesla alsof je een auto kiest voor je volgende Need for Speed race op je Playstation 4. Alle opties worden duidelijk weergegeven en zijn met een simpele klik toe te voegen. Binnen een korte tijd kan je met deze overzichtelijke tool je eigen Tesla samenstellen met plezier.

 

Je eigen Tesla samenstellen via Tesla Studio
Je eigen Tesla samenstellen via de Tesla Design Studio

 

Een tesla bestellen

Het bestelformulier is simpel opgebouwd en vraagt alleen naar nodige informatie. Via het formulier reserveer je een Tesla, waarbij je een aanbetaling moet doen van boven de duizend euro. Zo laat je daadwerkelijk je committent zien dat je een auto wilt bestellen. Een leuk detail is dat je de optie krijgt om ook twee Tesla’s tegelijk te bestellen. Zo maak je het bezoekers makkelijker om in één click twee keer zoveel te bestellen. Na het invullen van je gegevens kan je door naar de betaling en is je reservering compleet. Het bestellen van een auto hoeft dus niet pijn te doen en je hebt zeker ook geen aankoopmakelaar nodig voor een auto!

 

Tot slot

Ik kan geen ander automerk naast Tesla opnoemen dat hun auto’s op grote schaal digital first verkoopt. Bij Tesla is de website niet een onderdeel van het proces, maar het proces. Dit is zeker een goed voorbeeld van het perfecte balans tussen conversie en design. Het is zeker een website waar ik graag een keer achter de schermen zou willen kijken om te zien hoe de bezoekers door de funnel heen stromen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.