Het vakgebied Analytics gaat vanaf 2017 verder als competentie

Analytics is een competentie
Analytics is een competentie

 

2017 is het omslagpunt dat analytics van vakgebied naar competentie overgaat. Iedere digital expert zal de competentie analytics moeten beheersen. Analytics rollen gaan meer de nadruk leggen op het maken van keuzes en het nemen van beslissingen.

 

Dilemma: wat is belangrijker, data of creatie?

Zeker een dilemma waar alle creatives en data experts een keer over hebben nagedacht. Het antwoord? Geen van beide. Data en creatie gaan steeds meer in elkaar op. Al heb je de mooiste website met de meest geavanceerde technologische snufjes, het is niks waard als je bezoekers er geen gebruik van maken of als je de website niet aan de juiste doelgroep kan tonen. Hetzelfde geldt voor data. Als je data inzichten niet gebruikt om beslissingen te maken of te leren is het waardeloos.

Dilemma voor creatie

Teveel digitale creaties worden voor de prullenbak gemaakt, omdat ze in eerste instantie niet direct succesvol blijken te zijn. Vervolgens wordt er geen tijd, geld en energie gestopt in het verbeteren van de digitale creatie.

Dilemma voor analytics

Aan de kant van analytics zie je dat er te veel rapportages, analyses en deep dives onbenut blijven. Niet alle aanbevelingen van analisten worden geïmplementeerd en analisten worden niet altijd op de juiste momenten aangehaakt.

 

Analytics bestaat straks niet meer als vak

In 2017 zijn functies met analytics als competentie populairder dan ooit! Functies zoals growth hackers, conversie specialisten en UX-analisten zijn de normaalste zaak van de wereld geworden. Dit zijn allemaal vakgebieden die zich focussen op het maken van data gedreven beslissingen. Grotendeels kunnen deze helden hun eigen data verzamelen. Natuurlijk zijn er momenten dat ze hulp nodig hebben tijdens hun data avonturen, maar één ding hebben ze allemaal gemeen; ze beheersen de competentie analytics. Alhoewel data belangrijk is voor deze functies, blijft de nadruk liggen op het maken van de juiste beslissingen. Data is voor hun het middel, niet het doel.

 

Een mens is data

Een mens is een gewoontedier. Waar gewoontes zijn, zijn patronen. Patronen worden zichtbaar dankzij data. Als je gebruikers beter wilt leren gebruiken is data cruciaal. Voor functies als user experience, marketing en strategie is het essentieel om data leren te gebruiken, zodat je de doelgroep beter kan begrijpen en patronen kan ontdekken.

User Experience Is Not About Data. It’s About Understanding How Humans Work – Paul Armstrong

 

Data en creatie worden één

Creatievelingen zoals UX’ers en strategisten kunnen steeds vaker overweg met data. Mede door hun data skills wordt data optimaal benut. Als je data nodig hebt om vragen te beantwoorden draai je de knop om en zoek je in 15 minuten je antwoord als analist, zonder dat je hoeft te mailen, meetings hoeft te houden en moet hopen dat je snel genoeg je antwoord krijgt.

Klap je laptop open, duik dieper in de performance van je gebruikers om vervolgens met een paar goede hypotheses en vragen je creatie beter leren te begrijpen en te verbeteren. Werk alle inzichten uit in geniale oplossingen die je bespreekt met je collega’s. Er is geen apart document meer voor de bevindingen van de data en de plannen van creatie en strategie. De data staat in de plannen van creatie en strategie. Er is niet een user journey van design en een funnel rapportage van analytics. De data word over de user journey heen geprojecteerd met behulp van Google data studio.

 

Alle digital experts zouden op een zeker hoogte met data aan de slag kunnen gaan. Tools zoals Tableau en Google Analytics maken het voor iedereen laagdrempelig om op elk moment toegang te krijgen tot data.

 

Data driven UXData en creatie worden één

 

Analytics als een competentie

Analytics is erg breed, maar de basis blijft altijd hetzelfde:

  • Meet je prestaties: Zorg ervoor dat je de prestaties van je digitale creaties kan meten. Welk onderdeel presteert goed? Welk onderdeel moet verbetert worden aankomende sprint? Waar moet je dieper in duiken?
  • Deep Dives: Vervolgens wil je weten over je prestaties. Waarom kopen social media bezoekers minder op je webshop? Hoe komt het dat 90% van je app gebruikers binnen een week verlaten?
  • Hypotheses: Werk je potentiële oplossingen uit in hypotheses, zodat je ze kan testen en implementeren als het blijkt dat ze een positief effect hebben.

 

Wat gebeurt er dan met de Analytics rollen?

Er zijn drie voor de hand liggende opties voor data analisten:

  • Optie 1: Analisten kiezen meer voor een beslissende rol, waarbij zij verantwoordelijk zijn voor het maken van keuzes in plaats van adviseren. Denk maar aan UX analisten, UX designers, strategisten en growth hackers.
  • Optie 2: De tweede logische optie zou zijn om te specialiseren in meer advanced analytics methodes zoals testing, machine learning en predictive analytics. De strategisten en UX’ers houden zich bezig met de operationele analytics vragen en de data afdeling zorgt voor de baanbrekende technieken.
  • Optie 3: Als derde optie zouden analisten zich meer kunnen focussen op de data technieken. Zo kan je een goed geoliede testmachine bouwen of creaties data gedreven maken door slimme algoritmes toe te passen. Netflix heeft zo geïnvesteerd in een personalisatie algoritme om de beste films en series op het juiste moment voor te schotelen.

 

Conclusie

Iedereen moet eraan gaan geloven! Ga deze week al aan de slag met data als je dat nog niet deed als digital expert. Vraag een analytics account aan en doe je eerste deep dives. Data is een taal die we allemaal moeten leren spreken.

De eerste stap is altijd het moeilijkste. Laten we beginnen met het makkelijker maken van data. De eerste stap voor iedereen is het maken van een funnel. Gelukkig legt het volgende artikel over funnels uit hoe je een goede funnel kan bouwen als je aan de slag gaat met data.

 

Bronnen

Afbeeldingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.