Alles wat je moet weten over usability testing

Usability Testing
Usability Testing

Bij het (door)ontwikkelen van websites, webshops en apps zijn usability tests een absolute must om een goede gebruiksvriendelijkheid te garanderen. Deze blog legt je uit wat usability tests zijn, waarom het belangrijk is, welke soorten er bestaan en hoe je een usability test kan voorbereiden.

 

Inhoud van deze blog:

  • Wat is usability testing
  • Verschil tussen usability testing en user testing
  • waarom is usability testing belangrijk?
  • Verschillende soorten usability tests
  • Voorbereiding op usability tests

 

1 Wat is usability testing?

Met behulp van usability tests kan je de gebruiksvriendelijkheid van digitale producten (websites, webshops, apps) testen. 3 tot 5 test deelnemers krijgen individueel opdrachten die ze moeten uitvoeren op de website, webshop of app, waarbij de gebruiksvriendelijkheid getest wordt bij het uitvoeren van de opdrachten. Het is een praktische en leerzame vorm van testen, waarbij de uitkomsten gebruikt worden om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

 

2 Verschil tussen usability testing en user testing

Ook al wordt user testing en usability testing vaak met elkaar verward, zijn het twee verschillende vormen van testing. User tests richten zich op het testen van toegevoegde waarde (utility) van een digitaal product. Usability tests richten zich op het testen van de gebruiksvriendelijkheid (usability) van een digitaal product. User tests worden ingezet om de toegevoegde waarde van een concept of idee te toetsen. Usability tests worden ingezet om de gebruiksvriendelijkheid van een prototype, beta of definitieve versie te testen.

 

3 Waarom is usability testing belangrijk?

Uiteraard werken design- en ontwikkelteams hard om succesvolle websites, webshops en mobiele applicaties te ontwikkelen. Voor je doelgroep maakt het echter niet uit hoe hard je design- en ontwikkelteam aan je digitale product hebben gewerkt. Als je mobiele applicatie weinig toegevoegde waarde biedt, verwijderen ze je app. Als webshop bezoekers onnodige barrières opgelegd krijgen, haken ze af. Als de content op een website niet engaged, komen ze niet meer terug.

Je kan er natuurlijk vanuit gaan dat je product in de smaak valt bij je doelgroep en dat er geen onnodige barrières in je digitale product zitten. Maar waarom zou je dit risico lopen als je deze aannames kan testen?

Met behulp van usability tests kan testen of je doelgroep je website, webshop of app gebruiken zoals je daadwerkelijk voor ogen hebt. Het zijn fysieke gebruikerstesten waarbij je op een vlotte manier de gebruiksvriendelijkheid van je digitale product kan testen.

 

Voordelen van usability testing:

  • Onnodige barrières ontdekken: Met usability tests kan je barrières binnen je digitale product opsporen die een negatieve impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid en frustraties op kunnen wekken.
  • Frisse blik/ klantenperspectief: Het design en development team zijn dagelijks bezig met je digitale product en begrijpen en gebruiken alle aanwezige features. Tijdens usability tests kom je erachter hoe gebruikers zonder enige achtergrondinformatie jouw product gebruiken en wat ze ervan vinden.
  • Emoties en Gedachten: Met data kan je extreem goed het consumentengedrag meten. Het is echter lastiger om de emoties en gedachten van je doelgroep te achterhalen die hun gedrag verklaren. Dankzij usability tests ben je instaat om de emoties en gedachten achter het consumentengedrag te ontdekken.
  • Beginnen in de ontwikkelfase: Je digitale product hoeft nog niet volledig af zijn voordat je met usability testing begint. Sterker nog, je kan het beste in de concept/prototype fase aan de slag gaan met usability testing. Hierdoor kan je de inzichten tijdens het iteratieve design proces van je digitale product toepassen.

 

4 Verschillende soorten usability tests

Usability testen heb je in vele vormen en maten. Hieronder staan drie keuzes die je kan maken bij het kiezen van de juiste usability testvorm voor jouw digitale product:

  • Remote / Persoonlijke usability testing: Bij remote usability tests zitten de participant en facilitator niet in dezelfde fysieke ruimte. Het voordeel van remote usability testing is dat de participant de test vanuit haar huis, werk of een andere externe locatie kan afnemen. Het kost hierdoor de gebruiker en de facilitator minder tijd en geld om de test af te nemen. Bij een in-person usability test zitten de participant en facilitator op dezelfde fysieke locatie. Het voordeel van in-person usability testing is dat het makkelijker is voor de facilitator om de emoties en gezichtsuitdrukkingen waar te nemen van de participant.
  • Moderated / Unmoderated usability testing: Bij een moderate usability test is de facilitator fysiek of digitaal aanwezig bij de participant tijdens het afnemen van de test. Hierdoor krijgt de participant en de facilitator de gelegenheid om te communiceren tijdens de test. Tijdens een unmoderated usability test zitten de participant en facilitator niet in dezelfde ruimte. De test wordt opgenomen door de participant en achteraf besproken met de facilitator. De gebruiker kan hierdoor geen vragen stellen als zij of hij vastloopt. Daarentegen hebben de uiteindelijke gebruikers ook niet de gelegenheid om samen met een begeleider door je product heen te lopen.
  • Mobile / Desktop usability testing: Het usability test proces verloopt bij een mobile en desktop test hetzelfde. De software en testapparaten verschillen alleen. Bij zowel mobile als desktop is het belangrijk om de gezichtsuitdrukkingen van een gebruiker en de mobiele/desktop schermen te recorden. Hierdoor kan je het scherm en gezicht van de participant volgen, terwijl hij/zij door de opdrachten van de usability test doorlopen. Als je een mobile friendly website maakt, is het belangrijk om je website ook via een mobile usability test te testen. Op een mobiel kunnen gebruikers andere problemen ervaren dan een desktop.

 

5 Voorbereiding usability testing

Voorbereiding is het halve werk en dat geldt zeker voor usability testing. Je testdeelnemers nemen de tijd om aan je test deel te nemen en je wilt niet dat ze bijvoorbeeld moeten wachten omdat de techniek je in de steek laat. Hieronder staan vier punten waar je over kunt nadenken bij het voorbereiden van een usability test:

Aantal deelnemers: Natuurlijk wil je zoveel mogelijk inzichten uit je usability test halen tegen een zo laag mogelijke prijs. Het aantal deelnemers van de usability test heeft een grote impact op het aantal insights en de kosten. Voor een goede usability study heb je 3 tot 5 deelnemers nodig. In het geval dat je minder dan drie deelnemers uitnodigt voor je test, bestaat de kans er dat je belangrijke inzichten misloopt. Een test met meer dan 5 deelnemers daarentegen zal niet veel meer waardevolle inzichten met zich meebrengen.

Deelnemers selecteren: Natuurlijk wil je dat je deelnemers zo goed mogelijk matchen met je doelgroep. Helaas kost het vaak veel tijd als je te kritisch bent bij het verzamelen van de deelnemers. Je deelnemers selectie moet er niet voor zorgen dat je minder vaak kan testen of dat de kosten uit de hand lopen.

Het is goed om deelnemers te selecteren die bijvoorbeeld al enige domeinkennis hebben, maar vaak is je doelgroep van je website, webshop of app ook breed. Daarnaast hoeven de deelnemers niet in je doelgroepcriteria te voldoen om de grote usability fouten eruit te kunnen maken.

Try to find the right users who reflect your audience, but don’t get hung up about it – Steve Krug

 

Aantal opdrachten tijdens een test: Tijdens een usability test krijgen de deelnemers een aantal opdrachten die ze moeten uitvoeren via jouw digitale product. De opdracht wordt geïntroduceerd door de deelnemers een scenario te geven. Een voorbeeld van een webshop scenario kan bijvoorbeeld zijn: “Je gaat binnenkort op reis naar Argentinië. Ga op zoek naar een reisgids van Argentinië via webshop X”. Zorg ervoor dat je de deelnemers niet te veel opdrachten meegeeft. Het uitvoeren van de opdrachten zou ongeveer 30 minuten moeten duren, zodat de deelnemers zich goed kunnen blijven focussen.

Voorbereiding: Een goede voorbereiding voor een usability test is belangrijk. Zorg ervoor dat je een goede locatie gereed hebt voor de test, de technologie (screen recordings en webcams) het goed doet en dat je een goede planning hebt, zodat je alle deelnemers goed kan ontvangen tijdens je usability test.

 

6 Uitwerking van de usability testing resultaten

Noteer alle inzichten en verbeterpunten op een lange lijst en prioriteer deze op basis van complexiteit (hoe moeilijk is de oplossing) en op prioriteit (hoe belangrijk is de oplossing). Pak vervolgens de verbeterpunten met een hoge prioriteit en hoge complexiteit meteen op en richt je vervolgens op de verbeterpunten met een hoge complexiteit en hoge prioriteit.

 

Conclusie

Usability testing is redelijk simpel uit te voeren, erg waardevol en zou een absolute must moeten zijn bij het ontwikkelen van elke website, webshop en app. Begin in een vroeg stadium met usability testing en voer liever meerdere kleinere testen uit dan 1 grote usability test. Door usability testing lekker praktisch te houden zorg je ervoor dat de stap om een test uit te voeren kleiner wordt en op een effectieve manier je iteratieve design proces kan vervolgen.

 

Overige bronnen

  • Steve Krug – Don’t make me think

 

Credits foto

Posted in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.