6 middelen om je doelgroep te engagen

Conversie Design - Engagement
Conversie Design - Engagement

Engaged users; elke website, webshop of mobiele applicatie heeft ze nodig. Maar welke middelen kan je inzetten om gebruikers te engagen? Deze blogpost geeft je 6 middelen om je klant optimaal te engagen. Wil je weten wat customer engagement precies inhoud? Lees dan mijn vorige blog over customer engagement.

 

Waarom is customer engagement belangrijk?

Het is eigenlijk heel simpel; als je een digitaal product maakt, wil je natuurlijk dat je gebruikers het gaan gebruiken. Zonder gebruikers leveren webshops, websites en mobiele applicaties weinig op.

Elk digitaal product heeft weer een eigen manier om hun doelgroep te engagen. Gebruikers komen namelijk niet wekelijks of dagelijks terug naar je app of website als je ze geen goede reden geeft.

Een app zoals nu.nl zorgt ervoor dat hun gebruikers dagelijks het laatste nieuws ontvangen op hun telefoon of tablet. Booking.com geeft hun gebruikers de gelegenheid om de beste hotels te vinden tegen goede prijzen. Google Maps kunnen we gebruiken als navigatiesysteem of routeplanner voor het openbaar vervoer. Nu.nl, Booking.com en Google Maps geven hun doelgroep allemaal een goede reden om terug te komen en hun digitale product nog een keer te gebruiken.

Als jij ook een digitaal product wilt hebben met veel engaged users is het dus belangrijk om je doelgroep ook daadwerkelijk een goede reden te geven om terug te komen. Verderop in deze blog behandelen we 6 manieren waarmee je je doelgroep kunt engagen. Maar eerst behandelen we het moment waarop je je doelgroep het best kunt engagen.

 

Wanneer is engagement belangrijk?

Het moment, hoe lang en op wat voor manier je jouw doelgroep wilt engagen hangt volledig van jouw digitale product en doelgroep af. Daarom is het belangrijk om allereerst een duidelijke customer journey te maken en je concept te verwerken in een business model canvas. Hierdoor kan je engagement voor jouw digitale product en doelgroep gaan definiëren.

Je hebt de juiste customer engagement vervolgens gevonden als je de product-market-fit hebt gevonden, je doelgroep aangeeft dat ze niet meer zonder je product willen en het product aanraden aan anderen. Lees in mijn voorgaande blogs alles over customer journeys en product market fit.

 

Waarmee kan je je doelgroep engagen?

Omdat er zoveel methoden zijn waarmee je je doelgroep kunt engagen vallen we vaak terug op de middelen die al bekend zijn in je branch of industrie. We kijken naar wat de concurrentie doet en focussen we ons op voordehandliggende opties. Soms loont het echter ook om een stap terug te nemen en alle mogelijke opties te bekijken om je doelgroep te engagen. Hieronder staan zes manieren waarop je je doelgroep kunt engagen en je concurrent een stap voor kunt blijven.

 

1 Content

Elke dag consumeren we bergen met content. Content kom je overal tegen in vele vormen en maten. Zo krijgt je foto’s van vrienden te zien op je Facebook tijdlijn, binge watch je series op Netflix, luister je muziek op Spotify en bekijk je instructiefilmpjes op Youtube. Content is zeer divers en een uitstekend middel om je doelgroep te engagen. Of het nou gaat om video’s, audio, animatie of artikelen, content kan voor je doelgroep reden genoeg zijn om zich te engagen met jouw digitale product.

De veelzijdigheid van content zorgt er dan ook voor dat we onze doelgroep op verschillende manieren kunnen engagen. Onze doelgroep engaged met ons omdat ze van onze content kunnen leren, genieten, er spanning mee op kunnen wekken of hun zintuigen kunnen prikkelen. Daarnaast is content een laagdrempelige manier om je doelgroep te engagen, omdat iedereen het kan produceren. Kortom, onderzoek de content behoeften van je doelgroep, welke content format jou het beste schikt en hoe je het beste je content kan overbrengen naar je doelgroep.

 

Conversie design - Engagement by Content
Conversie design – Engagement by Content

 

2 Services en tools

Miljoenen handige tools en diensten staan paraat voor onze engagement. Zo gebruik je wellicht dagelijks Gmail om emails te versturen of Ticketswap om last minute toch nog concertkaartjes  te kopen. Tools en diensten zijn dan ook uiterst geschikte middelen om je doelgroep te engagen.

Het ontwikkelen van een goede tool of dienst is echter niet makkelijk. Er is veel concurrentie en gebruikers haken snel af. Als je niet voldoet aan de verwachtingen van je klant, wordt het een lastig verhaal. Daarom is het extreem belangrijk om een goede product-market-fit te vinden voor je digitale product. Leer je klanten goed begrijpen en blijf je tools en diensten doorontwikkelen tot je doelgroep niet meer zonder jou digitale product kan.

Naast een goede product-market-fit is het ook belangrijk dat je dienst onderscheidend genoeg is ten opzichte van je concurrentie. Hiervoor kan je de blue ocean strategy voor inzetten, zodat je zeker weet dat je je concurrent altijd een stap voor blijft.

 

Conversie design - Engagement by Services
Conversie design – Engagement by Services

 

3 Data

Data is wellicht wel de nieuwste en meest onderbenutte methode om gebruikers te engagen. Waar data voorheen voornamelijk beschikbaar was voor grote bedrijven, maken consumenten nu ook veel gebruik van data. Voordat we de trein of auto naar onze bestemming pakken, checken we de laatste files via Flitsmeister en de juiste vertrektijden op 9292ov.nl. We kopen of verkopen cryptocurrency op basis van data die we binnenkrijgen van de crypto-koersen. Daarnaast gebruiken de voorlopers onder ons fitness trackers om constant inzichten te verzamelen van je gezondheid en prestaties.

Als je er goed over nadenkt is data het ultieme engagement middel. Dankzij data bezit je content die nooit gaat vervelen. Vaak combineer je data in combinatie met eeen van de andere engagement methodes. Zo zet Buienradar data in als content en updaten ze hun gebruikers van de laatste weerdata. Fitbit en Strava hebben een tool rondom hun data gebouwd, waardoor hun gebruikers altijd gemakkelijk de juiste data kunnen bekijken.

Vanuit mijn perspectief is data een geniaal middel om je gebruikers op een slimme methode te engagen. Wellicht is data ook voor jouw doelgroep het ultieme engagement middel. Mijn voorgaande blog geeft je zes voorbeelden van digitale producten die op creatieve wijze gebruik maken van data om hun gebruikers te engagen.

 

Conversie design - Engagement by Data
Conversie design – Engagement by Data

 

4 Games

Gaming is big business en neemt nog steeds toe qua populariteit. De Playstation 4 is 78 miljoen keer verkocht, in 2017 is er voor 117 miljard dollar aan games verkocht en in 2018 zullen er in totaal 2.3 miljard gamers zijn. Gaming is echt een unieke engagement categorie apart en booming!

Dit komt mede omdat er voor iedereen en elk moment, waar je je ook bevindt op de wereld, wel een geschikte game is om te spelen. Alles wat we in onze dagelijkse leven niet kunnen doen, kunnen we via gaming wel mee maken. Je kan net als je favoriete actiehelden op avontuur gaan, racen in ultieme supercars of deelnemen in grote sporttoernooien zoals Wimbledon, de Champions League of de UFC.

Gamers halen dan ook veel plezier, tijdverdrijf, spanning en ontspanning uit het gamen. Daarnaast kan je samen of met je vrienden gamen, waardoor het ook een laagdrempelige sociale activiteit is. Het maken van een goede game kost veel tijd, maar is wel een uitstekende manier om de aandacht van je doelgroep voor urenlang vast te houden.

 

Conversie design - Engagement by Games
Conversie design – Engagement by Games

 

5 Sociale Netwerken

Wij mensen zijn sociale wezens en hebben veel belang bij het opbouwen van onze persoonlijke sociale netwerken. We willen er graag bij horen. We hechten veel waarde aan de erkenning en goedkeuring van anderen. Ons geluk en verdriet delen we met elkaar. We werken samen en bouwen daarnaast relaties en vriendschappen op. Digitale producten spelen perfect op deze behoeften in.

Voor elk moment of persoon is er dan ook wel een uniek sociaal netwerk wat er op in speelt. Denk maar aan Marktplaats bij het verkopen van je spullen, Uber voor het vinden van een taxi of Instagram om je foto’s te delen met je vrienden en familie. Ook kleinere sociale netwerken zoals blogs en communities voor nichemarkten kunnen op onze aandacht en tijd rekenen.

Een sociaal netwerk rondom een digitaal product bouwen is een slimme strategie die veel engaged users een reden kunnen geven om dagelijks terug te komen. In mijn voorgaande blogs lees je meer over online communities en het sociale kapitaal dat online communities en sociale netwerken op kunnen bouwen.

 

Conversie design - Engagement by Social Media
Conversie design – Engagement by Social Media

 

Shopping

Wellicht dat onze shopping-behoefte wel terug te herleiden is tot de periode dat wij de aarde bezette als voedselverzamelaars en jagers. De meeste mensen voelen zich goed als ze leuke, mooie nieuwe spullen mogen kopen. Een playstation 4 spel waar je al maanden naar uitkijkt, of nieuwe schoenen zodat je weer in klasse de zomer door kan komen. Een racefiets waarmee je met je vrienden lange fietstochten kunt maken. Bij elk product wat je koopt is de shopping experience compleet anders.

Het is belangrijk dat je shopping experience niet aanvoelt als administratie. Je wilt de zorgen van je bezoekers wegnemen, hun helpen bij het maken van de juiste keuze en hun zo snel en gemakkelijk mogelijk helpen aan hun nieuwe product. Merken en producten die shopping zien als een experience en niet als administratie kunnen zeker hiermee hun doelgroep engagen. Tesla en OnePlus zijn twee goede voorbeelden van webshops waarbij het kopen van een product zeker niet als administratie aanvoelt.

 

Conversie design - Engagement by Shopping
Conversie design – Engagement by Shopping

 

Conclusie

Geen één website, app, tool of webshop kan succesvol zijn zonder hun gebruikers te engagen. Hierdoor gaan alle digitale producten dezelfde uitdaging aan om hun ultieme engagement methode te vinden voor hun gebruikers. Deze blogpost geeft  je inspiratie in de vorm van zes engagement voorbeelden die ingezet kunnen worden om ook jouw gebruikers te engagen.

 

Credits foto

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.