De zes belangrijkste online verkeersbronnen

Online Traffic
Online Traffic

Zonder online verkeer kunnen mobiele applicaties, websites, webshops en SaaS tools niet bestaan. Traffic is essentieel voor elk digitaal product om te kunnen overleven. Daarom geeft deze blogpost de zes belangrijkste verkeersbronnen overzichtelijk weer, zodat jij hier mee aan de slag kunt gaan.

 

1 Direct traffic

Elk digitaal platform heeft (hopelijk) direct traffic/direct verkeer. Bij direct verkeer bezoek je websites en webshops door zelf een URL in een browser te typen of een bookmark te openen. Ook mobiele applicaties kunnen direct verkeer ontvangen. Zo kan je mobiele applicaties openen door op een app icon te klikken. Direct verkeer is in principe al het verkeer wat letterlijk direct naar jouw digitale product gaat.

In je analytics tools zoals Google Analytics of Adobe Analytics zul je merken dat het direct traffic verkeer vaak erg groot is. Je tools verklaren soms verkeer ten onrechte tot direct traffic. Zo kan verkeer vanuit email, chat applicaties of andere locaties zoals PDF onder direct traffic vallen binnen je analytics tool. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je traffic zoveel mogelijk getagged worden, zodat je de resultaten ervan kunt analyseren.

 

2 Organic Search

Organisch zoekverkeer is voor vele websites, webshops en mobiele applicaties één van de belangrijkste traffic sources. Volgens Similarweb ontvangen Bol.com en Coolblue.nl, twee van de grootste nederlandse webshops, meer dan 45% van hun verkeer via organisch zoekverkeer. Voor websites en webshops is het niet ongewoon dat meer dan de helft van het verkeer via organisch zoekverkeer op hun platform landt.

Iedereen kent de Google zoekmachines uiteraard. Naast de Google zoekmachine bevatten Youtube en de iOS en Android store ook zoekmachines die een grote invloed hebben als traffic sources. In het buitenland maken bezoekers gebruik van zoekmachines zoals Yandex, Baidu en Bing.

 

3 Paid media / paid advertising

Paid Advertisement is de snelste route naar relevante traffic naar je digitale product. Digital marketing magnaten zoals Google en Facebook geven online marketeers krachtige tools om hun doelgroepen te bereiken. Paid advertisement bestaat uit Social media Advertising, Display advertising en Search Engine Advertising (SEA). Hiermee kunnen marketeers via social media kanalen, display advertenties en zoekmachines hun doelgroepen targeten.

Omdat bedrijven veel investeren in het advertentiebudget, is het bij paid advertisement nog belangrijker dat je conversie attributie toepast om je ROI te berekenen van je advertenties.

 

4 Owned media

Waar je bij paid advertising direct toegang krijgt tot een grote en relevante doelgroep, bouw je bij owned media je doelgroep zelf op. Owned media staat voor al het verkeer wat van eigen kanalen afkomstig is. Eigen social media pagina’s, nieuwsbrieven, blogs en websites en zelfs SMS berichten en notifications vallen onder owned media. Bedrijven zoals Nike zijn hier het perfecte voorbeeld van. Zo heeft Nike alleen op instagram al 79 miljoen volgers en hebben ze volgens Similarweb 2,79% van hun verkeer te danken aan emails. Hiermee besparen ze enorm veel mediabudget mee uit en kunnen ze hun trouwste fans en volgers bereiken op een laagdrempelige methode.

 

5 Earned media / WOM

Earned media of Worth of Mouth (WOM) staat voor al het verkeer wat je van derden ontvangt en niet voor hoeft te betalen. Recensies, reviews, comments, social media mentions, blogs en vlogs zijn allemaal voorbeelden van earned media. Omdat derden voor de traffic zorgen, heb je hier zelf minder grip op. De kracht van earned media mag zeker niet onderschat worden. Bedrijven zoals OnePlus en Tesla krijgen enorm veel earned media. Zo krijgt Oneplus ruim 1,6 miljoen zoekresultaten terug op Youtube en Tesla zelfs 5,7 miljoen. Zoveel content kunnen bedrijven zelf nooit maken.

Referral marketing is een methode om bestaande tevreden klanten hun recensies achter te laten. Zo kunnen app makers bijvoorbeeld een email of notificatie versturen met een recensie-verzoek. Hierdoor krijgen organisaties tools om hun earned media beter te managen.

 

6 Affiliate marketing

Waar je bij paid media met name betaald voor de impressies en clicks die gegenereerd worden, betaal je bij affiliate marketing voor de gegenereerde verkopen of leads. Bij affiliate marketing werk je samen met derden om leads of verkopen te genereren voor je webshop of website. Zo kan een computerblog verkeer sturen naar een computerwebshop, waarbij de blog uitbetaald krijgt voor elke conversief of lead. Het kan een effectief middel zijn voor het genereren van conversies, maar net als bij paid media is het belangrijk om een gezonde ROI te behouden. In mijn vorige blogpost over online verdienmodellen kan je meer lezen over affiliate marketing.

 

Conclusie

Deze blogpost geeft de zes belangrijkste online verkeersbronnen overzichtelijk weer. Het vinden van de juiste online mediamix is uitdaging die alle digitale producten aangaan. Hierbij is het belangrijk dat de impact van je online kanalen gemonitord wordt. Conversie attributie is hierbij een essentieel onderdeel.